Kepada yang masih single


Content: Majalah ‘Perempuan’ & raracandyfloss.com

Kepada yang masih single
Cinta ibarat kupu-kupu. Makin korang kejar, makin ia menghindar. Tapi, bila korang biarkan ia terbang, ia akan menghampiri di saat korang tak menduga. Cinta mampu membahagiakan tapi sering pula ia menyakiti, tapi cinta itu hanya istimewa apabila korang berikan cinta kepada seseorang yang layak menerimanya. Heh heh. Ayat dia jiwang betul kan? Tapi memang betul lah. Cinta ni, kalau dikejar, memang dapat yang entah apa-apa. Cuba kalau korang tengah seronok hidup single, asyik ada je orang yang pujuk rayu =___=”

Kepada yang ragu-ragu dengan pernikahan
Cinta, bukannya mencari seseorang yang “SEMPURNA”, tapi menemukan seseorang yang mampu menjadikan diri korang sempurna. Kepada playboy/playgirl, jangan cakap “Aku Cinta Padamu!” bila korang tak betul-betul peduli. Jangan bicarakan soal perasaan bila itu tak betul-betul ada dalam diri. Jangan sentuh hidup seseorang bila korang hanya berniat nak main-main saja. Jangan menatap ke dalam mata seseorang bila apa yang korang lakukan hanya pembohongan. Hal paling kejam yang dilakukan ialah membuat seseorang jatuh cinta dengan korang, sedangkan korang langsung tak berniat langsung untuk menerimanya saat ia terjatuh.

Kepada yang patah hati
Sakit, luka, hancur, patah hati.. bertahan selama korang menginginkannya dan akan menghiris luka sedalam korang membiarkannya. Persoalannya, bukan bagaimana mengatasi rasa sakit itu, tapi adalah apa yang boleh diambil dan dihayati sebagai pengajaran dan hikmahnya. Gagal sekali dalam sesuatu perhubungan, tak bermakna tidak boleh teruskan hidup baru.

Kepada yang belum pernah jatuh cinta
Ayyooo ada lagi ke manusia yang belum pernah jatuh cinta? T_______T Macamana kalau jatuh cinta? Nak jatuh, jatuhlah! Tapi, jangan sampai terjerumus. Biar selamba tapi stabil. Berkongsi tapi jangan tak adil. Cuba untuk memahami tapi bukan bermakna tak boleh meminta apa-apa. Bersedia untuk terluka dan menderita, tapi jangan simpan semua rasa sakit jika itu yang betul-betul dialami.

Kepada yang ingin menguasai
Hati korang patah tengok orang yang korang cintai sedang berbahagia dengan orang lain, tapi akan lebih sakit lagi bila mengetahui orang yang korang cinta langsung tidak pernah bahagia dengan korang.

Kepada yang takut mengakui
Cinta menyakitkan bila korang putuskan hubungan dengan seseorang. Tapi, lebih sakit lagi bila seseorang yang memutuskan hubungan dengan uolskorang. Tapi, cinta paling menyakitkan adalah bila orang yang korang cintai langsung tidak mengetahui perasaan uols terhadapnya.

Kepada yang masih bertahan mencintai seseorang yang telah pergi
Hal menyedihkan dalam hidup ialah bila korang bertemu seseorang lalu jatuh cinta. Kemudian akhirnya menyedari bahawa dia bukanlah jodoh korang dan korang telah mensia-siakan masa bertahun-tahun untuk seseorang yang tidak layak. Kalau sekarang dia sudah tidak layak, 10 tahun dari sekarang pun dia tetap tak akan layak. Biarkan dia pergi dan lupakan.

7 comments:

  1. wahh , suka sangat entry nihh . tak apalah . mugkin jodoh belum sampai kan . berdoalah selalu agar ditemukan dengan org yg betul (:

    ReplyDelete
  2. @siti surayatengs bace tau.amin.agar jodoh yang smpai tu baik2 semua yer

    ReplyDelete
  3. i agree hundred and twenty percent yang first paragraph tuh!sebab saya sedang alaminya.hehe..memang betul. :)

    ReplyDelete

Dah habis baca. Harap semua terhibur dengan karya conteng itu
Satu komen daripada pembaca membuat saya tersenyum lebar. Terima kasih nanti aya update lagi :)