Kau , Aku Punya Bab 12


BAB 12         
“Humaira!!” jeritan Puan Hasnah sudah memulakan tiupan trompetnya. Begitu rutin hujung minggu Puan Hasnah mengerakkan anak gadis pada awal pagi sungguh liat. Tubuh kecil molek tu langsung tidak bergerak. Kaku. Dalam mata terpejam, Humaira menerkup telinganya dengan bantal busuknya. Tangan meraba-raba menarik comforter menyelubungi sehingga ke kepalanya.
  “Astagaa..” Puan Hasnah mengucap panjang sambil mengeleng-geleng kepala. Puan Hasnah memasuki tempat beradu Humaira. Melihat tubuh anak gadis di tutupi dengan comforter. Baju-baju dan buku-buku novel berselerakkan di atas lantai serta laptop yang separuh terbuka. Bilik dah macam tikus beranak lagi. Gumam Puan Hasnah.
   Puan Hasnah mengatur langkah menuju ke jendela yang di tutup dengan langsir. Puan Hasnah menarik langsir menutupi tingkap membenarkan cahaya masuk ke dalam kamar Humaira. Dikuak luas-luasnya tingkap. Menghirup udara pagi yang nyaman.
    Puan Hasnah merapatikan dirinya di sisi katil Humaira. Mengeluh panjang melihat Humiara masih lagi berselubung dengan comforter.
   “Wake up!!” sengaja Puan Hasnah menjerit di tepi cuping telonga Humaira. Humaira tersentak dengan jeritan tu. Terus Humaira bangun dari pembaringan. Matanya menahan silauan cahaya matahari menerobosi melalui celahan tingkap.
  “Alah, ibu hari ni kan cuti. Bagi lah Maira tidur lama sikit,” suara garau milik Humaira meluncur. Humaira kelihatan sememah dengan rambut kusut masai di belasah ketika dibuai tidur nan lena Humaira kembali menyembam mukanya ke atas bantal. Puan Hasnah menjegil mata tindakan Humaira menyembam muka ke bantal.
   “Bangun Maira. Kamu cakap nak ikut Auntie Mahani pergi kampung dia kan,” kata Puan Hasnah langsung tidak di ambil pusing. Sayup-sayup suara Puan Hasnah melalui ke gegendang telinganya.
    “Auntie Mahani ambil kamu pukul 11.30 nanti,” Puan Hasnah bersuara lagi. Kedengaran kedenguran kecil dari Humiara. Geram dengan kelakuan Humaira. Pantas tangannya mencapai comforter rapat ke dada Humaira di rentap kuat. Sekali lagi Humaira tersentak.
    “Ibu! Jangan macam lah ni,” ujar Humaira yang terkejut dek tarikkan comforter miliknya.
   “Bangun cepat. Nanti Auntie Mahani datang tak sempat pulak,” Puan Hasnah berkata.
   “Pukul berapa Auntie Mahani nak ambil, bu,” Sah! Budak ni tak dengar apa ibu cakap tadi. Humaira memisat-misat matanya. Ngantuknya masih lagi tersisa. Pukul 3 pagi baru Humaira dapat melelapkan matanya. Khusyuk sangat main game online dalam laptopnya.
    “Pukul 11.30 karang. Dah pack baju belum,” tanya Puan Hasnah memandang Humaira agak mamai. Humaira hanya mengeleng kepalanya. Humaira mengerling jam loceng di tepi katilnya. Jarum jam menuding ke angka 9 pagi. Puan Hasnah sudah mengilangkan diri dari bilik Humaira.
   Humaira mengliatkan badannya. Terasa sengel-sengel pada otot badannya. Mungkin cara tidurnya salah teknik. Humaira terkulat-kulat melompat bangun  dari katilnya.
  Gededuk!
   Humaira yang sudah terlentang kepalanya  mencium lantai. Akibat tergenlitir memijak baju-bajunya yang teraburan di lantai. Aaa..doi. humaira mengosok-gosok kepalanya. Bergegar kepalanya. Masih tak hilang ingtan lagi.
   “Aduh...” rengek Humaira sudah duduk bersila. Malang sugguh nasib aku pagi ni. Bentak di hati Humaira.
   “Wah! Pagi-pagi lagi nangka busuk dah jatuh,” terpekik terlolong suara Shahrul di muka pintu biliknya terbuka. Hilaian tawa Shahrul terhenti apabila Humaira memberikan jelingan maut khas untuk abangnya yang tercinta.
    “Bukannya nak tolong. Perli lagi lah,” merengus kasar Humaira. Humaira bangun berperlahan-pelahan. Terasa badannya melayang. Pening kepala belum dek hentakkan pada lantai. Humaira mencekak pinggang. Shahrul tarik sengih melihat adiknya kusut masai.
    “Along pergi sana. Sibuk je,” arah Humaira seperti mak tiri dengan gayanya mencekak pinggang menghalau Shahrul beredar dari muka pintu biliknya.
    Pang!!
   Humaira menghempas pintu biliknya dengan kencang. Humaira menghembus nafas. Humaira bergerak mengutip baju-bajunya tersepah di lantai. Buku-buku novel kesayangan di susun kembali di atas rak di sediakan. Bersusun novel-novel kesayangan hak milik mutlak Sera Humaira. Humaira mencapai laptopnya di tutup rapat lalu di letakkan atas meja. Katilnya di kemas rapi dan bantal-bantal bersusun teratur. Humaira puas hati biliknya kembali tersusun dan teratur. Humaira mencapai tuala tersangkut pada dinding sebelum dia melangkah kaki masuk ke bilik air.
                                                              **********
Cuaca pada hujung minggu tidak seterik pada hari besa. Nyaman saja. Fikirannya merewang. Iskandar merendamkan kakinya ke dalam kolam. Sebelum dia turun ke kolam Iskandar teleku di meja studinya. Ingatnya Iskandar nak mengulangkaji pelajarannya sedikit tetapi gagal. Buku latihan bertimbum di atas meja. Sebuah pun dia tidak sentuh.
   Otaknya kian kosong.  Semua apa yang Iskandar lakukan tidak kena. Toleh kanan, teringat Humaira. Toleh kiri, teringkat Humaira. Pejam mata, teringat Humaira. Nak jamah roti pun masih teringat Humaira.
    Humaira! Humaira! Humaira!
   Arghh!! Jiwa kacau lah kalau macam ni. Itu yang menyebabkan Iskandar berada di kolam renang milik keluarga. Tenang sekejap bila Iskandar air yang berkocak-kocak dek rendaman kaki Iskandar.
    “Is, ada masalah ke sayang,” suara milik Datin Mahani menegur anaknya. Datin Mahani turut di sisi Iskandar di tebing kolam. Lalu di hulur kakinya ke dalam kolam renang. Iskandar sekadar menguntum senyuman.
   Iskandar menarik nafas panjang. “Ntahlah ma. Is pun tak paham apa yang Is rasa sekarang ni. Iskandar meraup mukanya beberapa kali-kali. Fikirannya benar runsing. Wajah comel milik Humaira senantiasa berada di tubir mata. Gelak tawa Humaira. Senyuman manis Humaira. Sentiasa s ingat di dalam kotak fikirannya.
   “Is, cerita lah dekat mama. Mana tahu mama boleh tolong Is ke,” Datin Mahani mencuba korek rahsia daripada Iskandar. Iskandar sememangnya perahsia.
   “Is nampak Maira dengan Darus semalam dekat kantin,” senafas Iskandar membuka rahsia di hatinya. Terlalu sakit kalau terus-berterusan dia pendam. Risau nanti memakan diri. Datin Mahani melebarkan senyuman.
   “Maksudnya Is cemburu lah,”
   BINGO! Tekaan tepat mengenai perasaannya ketika itu. Wajahnya berubah terkejut sedikit beransur berubah ke asal. Cemburu itu lebih tepat. Entah kenapa kemesraan Humaira dan Darus membuat dia cemburu. Mungkin Iskandar jarang melihat Humaira bermesra atau berdua-duaan dengan lelaki selain dari Iskandar.
  “Is suka Maira,” Datin Mahani bertanya.
   Iskandar mengangguk perlahan. “Tapi mama jangan cakap dekat Maira okay,” Tak sangka Iskandar menyukai Humaira dalam diam. Monolog Datin Mahani sendirian
   “Kenapa? Kan elok kalau Maira kan senang,” ujar Datin Mahani kepada Iskandar. Cuak hati Iskandar kalau Humaira tahu perasaan sebenarnya. Risau kalau-kalau Humaira tidak boleh menerima tentang perasaanya.
  “Tolong lah mama. Jangan bagitau Maira. Menjerit makcik tu kalau tau hal ni,” Iskandar sudah merapatkan kedua-dua belah tapak tangannya seperti meminta ampun. Datin Mahani hanya menghela nafas perlahan. Datin Mahani mencubit kedua-dua belah pipi anak terunanya.
  “Makin handsome anak mama ni,” puji Datin Mahani. Iskandar mengukir senyuman.
  “Mesti lah handsome. Anak mama kan,” pantas Iskandar melentok kepalanya di bahu mamanya.
  “Masuk bakal angkat sendiri. Perasaan!” sampuk Suhaila ynag muncul dari belakang meraka. Suhaila mencebik. Perasaan betul abang ni.
  “Biarlah, abang nak perasaan pun. Kan mama,” ucap Iskandar sambil menjeling manja ke arah adiknya. Suhaila merapatkan dirinya ke arah Datin Mahani. Lantas memeluk tubuh wanita itu dari belakang.
   “Suhaila, elok-elok lah. Nanti mama jatuh macam mana dalam kolam ni. Dah lah mama tak tahu berenang,” omel Datin Mahani di sambut ketawa oleh kedua-dua permata hatinya. Pipi Datin Mahani dicium pantas oleh Suhaila.
  “Alah.. abangkan ada. Abang Is ni superhero. Apa-apa pun boleh dia buat kan mama,” kata-kata Suhaila membuatkan Iskandar menjengil matanya. Perli ke puji tu.
  “Suka sangat menyakat orang, Suhaila ni. Dah pack baju belum. Nanti kata itu ini tertinggal lah,” sekali lagi Suhaila kena tempias dari mamanya.
  “Mesti lah dah ma. Cuba mama tanya abang Is kita ni. Dia dah pack baju ke belum,” celoteh mulut Suhaila berkata-kata. Ish, Suhaila ni. Ingat aku pemalas sangat lah tu.
  “Dah lah mama. Semalam lagi Is dah pack,” belum sempat mamanya nak bersuara. Iskandar bersuara dahulu.
   “Mama, jadi tak Kak Maira nak ikut kita ,” soalan dari Suhaila merubahkan wajah Iskandar dari ceria menjadi terkejut beruk. Humaira ikut? Datin Mahani memandang seraut wajah anak terunanya yang berubah. Datin Mahani melemparkan senyuman untuk Suhaila.
   “Mesti lah ikut. Dah mama ajak,” Datin Mahani membalas soalan dari Suhaila.
   “Mama tak bagitau kat Is pun, Maira ikut,” mendatar suara Iskandar bersuara. Fikirannya kembali mengingati gadis tu. Gadis yang berjaya menawan hati dan jiwanya. Kadang-kadang Is terfikir bagaimana kalau suatu hari nanti gadis itu tiada di matanya. Boleh kah dia hidup dalam bayang-bayang gadis tu. Sungguh dia tidak mampu.
   “Maaf sayang, mama lupa nak bagitau Is. Mama ingat nanti Suhaila bagitahu Is,” Datin Mahani memegang pipi Iskandar yang tiada secalit pun parut atau pun jerawat comel di pipi tu. Pantas Iskandar tersenyum lebar. Best jugak kalau Maira ada. Tidak lah dia berasa bosan bila di kampung nanti. Rindu dia pada gadis kecik molek itu. Sera Humaira!
                                                            ************
Humaira mendandankan dirinya terlebih dahulu. Kemas dan bersih. Humaira hanya kenakan T-shirt lengan tiga suku dengan seluar jeans. Rambutnya di ikat ekor kuda. Mukanya hanya di alas dengan bedak sikit. Comel jugak aku ni kan, hehe. Perasaan sendiri tak pa. Beberapa kali Humaira melihat dirinya di dalam cermin. Humaira mencapai jam tangan di atas meja solek. Dia berpuas hati dengan pernampilannya.
  “Humaira!!” lauangan suara ibunya kalah Jaclyn Victor lah. Sikit pun pitching tak lari. Bravo! Hebat lah ibu ni.
   “Ye, bu. Nak turun lah ni,” Humaira membalas lauangan ibunya. Segera di mencapai beg galas berisikan pakaiannya. Cukup lah untuk dua hari je. Dan satu lagi beg slingnya kesayangan yang berada di atas katil. Sebelum itu, Humaira sempat mencium teddy bear miliknya, Bobo. Sedih terpaksa berpisah dengan teddy bearnya yang buncit.
  Langkah kaki Humaira di atur kemas ke arah pintu sambil mengalas beg. Tombol pintu di pulas. Humaira menghayun kakinya melangkah menuruni anak tangga. Ibunya sudah tercaget di tepi tangga.
  “Maira, kenapa lambat sangat ni,” bebel Puan Hasnah mengunggu anak gadis cukup lambat bersiap. Datin Mahani turut berada di situ. Humaira menghulurkan tangan dan bersalaman dengan Datin Mahani.
  “Sorry Auntie, lambat sikit,” Humaira berkata sejurus bersalam dengan Datin Mahani.
  “Tak apa. Auntie boleh tunggu,”
  “Maira, ingat pesan ibu tadi. Jangan susahkan auntie tau dekat sana nanti. Bangun awal. Jangan tau nak tidur je.” Pesan Puan Hasnah. Humaira sudah sengih menampakkan gigi yang tersusun rapi. Ops! Kan dah kantoi dengan Auntie Mahani. Datin Mahani turut tersenyum melihat kemesraan dua beranak itu.
  “Alright bos. Maira dengar tu,” Humaira menanyang isyarat Peace! Puan Hasnah mengusap-usap kepala Humaira. Puan Hasnah menghantar Datin Mahani dan Humaira di muka pintu. Berat hatinya melepaskan anaknya mengikuti Datin Mahani.
  Tapi dia terpaksa menghalau perasaan itu. Hanya 2 hari saja. Humaira menyarungkan sandal pada kakinya. Datin Mahani dan ibunya berpelukan seketika. Seraya itu, Datin Mahani mendahulu langkahnya ke kereta Proton Perdana. Humaira menoleh ke belakang Puan Hasnah masih di muka pintu. Ibunya melambai-lambai ke arahnya. Humaira membuka pintu depan duduk di belakang manakala Datin Mahani di hadapan  bersebelahan dengan tempat duduk pemandu.
  Di sangka Datin Mahani akan memandu kereta ini. Tetapi Iskandar di ambil oleh memandu ke kampung mereka yang terletak di Termeloh. Perjalanan mereka memakan masa dua jam. Di dalam kereta, sekali- kali Iskandar mencuri memandang gadis itu menggunakan cermin pandang belakang. Gadis itu khusyuk memdengar lagu kan telefon bimbitnya. Tanpa sedar, Iskandar mengukir senyuman dan memandu kereta dengan tenang.
                                                 
                                                      ***************
Akhirnya perjalanan mereka sudah sampai ke destinasi. Humaira yang terjaga dari tidur membuatkan Humaira terpinga-pinga. Humaira memerhatikan jam di tangannya. Tepat pukul 1.30 tengah hari. Suhaila sudah keluar dari perut kereta itu. Seorang wanita tua di gelar nenek berdiri di hadapan muka pintu. Pasti nenek itu mengunggu ketibaan kami semua.
  Melihat Iskandar sudah meliatkan badannya. Penat. Dua jam Iskandar memandu dari Kuantan ke Temerloh. Termeloh bukan seperti Kuala Lumpur. Hanya pekan kecil. Rumah sederhana besar berbuat daripada papan dan batu bata. Datin Mahani mendekat wanita tua itu dan bersalaman. Diikut Suhaila, Iskandar dan Humaira.
  “Mak, sihat?” soal Datin Mahani kepada ibu kandungnya. Lama tidak berjumpa.
   “Sihat je,” Nenek Som membalas. Humaira menghulur salam sebagai tanda hormat. “Eh, Ani bila masa pula kau ada anak kembar perempuan sebesar Si Syafiq. Mak tak tau pun,”
  Kata-kata Nek Som membuatkan Humaira tersentak sedikit. Oh nenek ni panggil Is, Syafiq rupanya. Comfrim manja dengan dia punya. Kena korek rahsia ni.
  “Ish mak ni. Ni bukan anak saya lah mak. Anak kawan, kebetulan kawan Si Syafiq ni,”
  “Yeka Syafiq ni kawan kamu,” seloroh Nek Som kepada Iskandar. Iskandar menelan air liur mendengar soalan dari neneknya. “Bukan ke girlprend kamu,”
  Iskandar semakin cuak. Soalan cepu emas dilontarkan kepadanya. Lucu mendengar nenek Iskandar menyebut bahasa putih. Tergeliat lidah menyebut. Nenek ni pun boleh tahan jugak.
  “Betul lah nenek. Kawan je pun. Budak kelas Syafiq,” ucap Iskandar dengan lemah lembut.
  “Yelah-yelah. Macam pulak alasan korang ni,” akhirnya nenek Som mengalah. Bunyi macam orang patah semangat. Suhaila dan Humaira sudah tersengih-sengih.
  “Jom masuk,” pelawa Nek Som. Nek Som menapak ke dalam rumah itu. Sunyi. Mesti nenek ni tinggal sorang-sorang.
  Datin Mahani, Suhaila dan Humaira hanya membuntuti langkah mereka dari belakang. Iskandar mengeluar beg mereka masing-masing. Suhaila dan Humaira memasuk ruang tamu sederhana kecil tu di lengkap dengan perabot. Humaira menghela mafas lega akhirnya dia dapat melabuhkan punggungnya di atas sofa tu. Sekilas pandang Humaira terpandang sesuatu yang menarik. Humaira bangun dari sofa bergerak menuju ke arah bingkai-bingkai gambar yang tergantung pada dinding batu itu. Comelnya budak ni. Desis di hati Humaira.
  “Su, budak comel ni sapa,” soalan itu menyentakkan Suhaila sedang memejamkan matanya. Seraya Suhaila memandang ke arah Humaira sedang berdiri tegak di hadapan bingkai gambar tergantung itu.
   “Oh, itu ke. Buah hati jatung pisang Kak Maira lah,” ujar Suhaila nada mengusik. Humaira tergelak.Uish.. buah hati jantung pisang aku. Takkan lah ni Iskandar. Montelnya dia. Comel!
   “Apa pulak buah hatinya. Akak dengan abang Su tu kawan je lah,” dalih Humaira cepat-cepat.
   “Yela tu kan. Orang tak kenal akak boleh lah cakap akak dengan abang Is tu tak ada apa-apa. Tapi kitaorang ni nampak,” kata Suhaila usia baru setahun jagung tapi bila bercakap mak aih. Boleh tahan jugak.
  “Dulu masa kecik-kecik, mama panggil abang, Debab. Sebab dia montel sangat masa kecik. Tambah pulak abang jenis tak takut dengan orang dekat keliling dia,” sambung Suhaila lagi. Menarik juga kisah Si Iskandar. Boleh lah korek rahsia banyak-banyak.
  “Su, ajak Maira turun makan. Nasi dah hidang ni,” jeritan daripada Datin Mahani mengejutkan mereka semua.
  “Jom kak. Kita makan dulu,” pelawa Suhaila yang sudah bangun dari sofa itu. Humaira masih tercegat di dinding. Humaira terpinga-pinga melihat Suhaila sudah memanggil Iskandar masuk ke dalam rumah. Humaira hanya mengikuti gerak langkah adik bongsu Iskandar, Suhaila.
                                                              ********
Telan air liur melihat menu tengah hari yang tersusun di atas meja. Suhaila dan Humaira duduk bersebelahan. Manakala Iskandar mengambil tempat di sebelah mamanya. Rugi kalau sesiapa dah singgah ke daerah Temerloh kalau tak menjamah Gulai Tempoyak Ikan Patin tradisional Temerloh. Selain daripada lauk itu ada jugak. Gulai Asam Pedas Talapia dan ayam Goreng tepung. Humaira menahan kecur. Meleleh air liurnya. Sabar Humaira.
  “Syafiq, baca doa makan,” arah Nek Som kepada cucu kesayangan. Iskandar mematuhi arahan Nek Som tanpa membantah. Nek Som hanya mempunyai lima orang cucu. Tiga orang cucu lagi daripada anak sulung yang tinggal di Pulau Pinang. Jarang mereka balik ke sini. Balik pun masa raya puasa saja atau cuti persekolahan. Usai membaca doa. Humaira menyambar ayam goreng jatuh ke pinggannya. Amboi gelojohnya aku ni. Nek Som hanya memandang sepi.
  “Mak, mana Nazihah. Tak nampak pun bayang dia,” Datin Mahani bersuara memecah kesunyiaan antara mereka. Ada jugak Datin Mahani mencari kelibat adik bongsunya yang masih bujang itu. Yang lain khusyuk menjamah makan tengah hari. Sedap wei, nenek ni masak.
   “Jihah  pergi KL. Kata dia ada temuduga.” Nek Som membalas. “Mak pun pelik kenapa dia tetiba je nak pergi ke sana,”
  “Betul ke mak dia ke KL,” nada berbaur kerisauan di ke utarakan dari Datin Mahani.
   “Betul lah. Dia dapat surat dari syarikat mana entah. Lagipun dia dah besar pandailah dia fikir sendiri,” Nek Som meneruskam suapan. Keadaan di meja  sepi kembali.
                                                       ******
Menjelang waktu petang, kawasan perkampungan itu tenang tidak sperti di bandar-bandar besar yang bingkit dengan pengangkut yang saling bunyikan hon semasa sendiri. Usai membersihkan diri dan menunaikan fardu solat Asar. Humaira bingkas keluar dari bilik yang memuatkan katil saiz Queen dan meja solek itu. Teratur saja susunan perabot di bilik itu.
  Humaira menjenguk di pintu keluar. Tersenyum melihat Nek Som bersama-sama cucunya, Suhaila di pangkin halaman rumah. Iskandar entah lah ke mana. Mungkin berehat agaknya. Humaira menyarungkan selipar jepun yang terdapat di situ.
  Kedatangannya di pangkin kayu di sambut senyuman manis. Segera Humaira duduk di atas pangkin di bawah rimbunan pokok besar menghasilkan suasana yang redup. Suhaila menghulurkan mempelam yang sudah di potong. Humaira mengambil dari pinggan tersebut lalu di cicah dengan serbuk asam.
  “Masamnya buah ni nek,” berkerut muka Humaira menahan masam buah mempelam tersebut. Tapi sedap.
  “Memang masam sikit buah tu. Semalam ada orang kasi buah tu dekat nenek,” ujar Nek Som. Rupanya Nek Som ni terkenal dengan kawasan kampung dengan nasi lemak dia buat sendiri. “Suka tak duduk rumah nenek ni,”
  Nek Som memandang Humaira sedang mengunyah dan menahan masam mempelam tersebut. “Mesti lah suka nek. Masakan nek terbaik punya,” Humaira mengangkat kedua-dua ibu jari mengatakan isyarat bagus. Wanita tua menjuir bibir. Comel lah pula nenek buat muka macam tu.
  “Kenapa nenek panggil dengan Iskandar tu Syafiq,” soal Humaira tanpa ada perasaan segan silu. Pulun Humaira mengabiskan mempelam. Orang lain potong, orang membedalnya.
  “Kamu panggil dengan Si Syafiq tu apa,” soal Nek Som kembali kepada Humaira. Soalannya dibiar tidak berjawab.
  “Maira panggil kat dia Iskandar je. Itu pon dia cakap masa sesi perkenalan diri awal tahun tingkat 3,” ujar Humaira. Sememang Humaira mengenali Iskandar dengan nama Iskandar saja.
  “Sebab nenek yang kasi nama Syafiq tu dekat dia,” Humaira sekadar mengangguk mendengar baris-baris ayat yang luncur di bibir Nek Som.
  “Masa kecik, Syafiq tu punya lah nakal. Nenek pun tak larat nak jaga di,” sambung Nek Som lagi. Humaira sudah mengangkat kening berulang kali.
  “Nek cerita lah, abang nakal macam mana,” sampuk Suhaila asyik mendiamkan diri sejak tadi. Humaira tarik sengih nakal.
   “Dulu masa si Syafiq tu darjah berapa nenek tak ingat. Dia masukkan katak ke dalam tong dram yang dijadikan tempat tadahan air hujan kemudian benamkan katak agar ia menyelam. Lepas itu,kepala katak akan di “sekeh” bila ia cuba timbul untuk bernafas. Nenek benggang betul dia buat macam tu,” terburai kewata Humaira dan Suhaila mendengar cerita dari Nek Som. Ambil kau, Nek Som dah buka kisah silam kau! Hahaha.
  “Ada lagi. Nenek bawa dia pergi rumah jiran nenek dulu. Nenek biarkan je lah dia main dekat luar. Nak tau dia buat apa, ikat minyak petrol menggunakan getah gelang ke dalam plastik kecil,kemudian ikat pada 10 batang mancis yang tak digunakan. Selit pada pangkal lingkaran ubat nyamuk. Bakar ubat nyamuk itu dan letakkan di dalam reban ayam penternak di kampung. Selepas 8jam minyak petrol itu akan meletup dan minyaknya akan terpercik ke dinding reban. Tuan punya ayam sudah tentu mengamuk satu kampung,” gelakkan makin kuat bergabung tenaga antara Humaira dan Suhaila. Meleleh air mata Humaira tidak dapat menahan ketawa.
  “Subhanallah. Nakal dia nenek sorang je tau macam mana. Penat nenek lain kerenah dia masa kecik. Ada lagi itu baru sikit tau tak,”
  “Nenek cerita lah lagi,” Suhaila mengocang tangan Nek Som.
 “Nek! Stop tak nak lah cerita Syafiq masa kecil. Malu lah nek!” suara garau Iskandar muncul di cuping telinganya. Suhaila sudah tersengih-sengih macam kerang busuk.
  “Tau pulak kamu malu kan. Nek ingat kamu ni tak pandai malu,” pantas Nek Som menoleh ke arah Iskandar. Iskandar menolak Suhaila yang duduk bersebelahan dengan Nek Som. Lalu bahu Nek Som di peluk. Amboi manja cucu Nek Som ni. Monolog Humaira. Kalau aku boleh ambil gambar ni lepas tu aku post dekat Facebook.
  “Yela. Mesti lah Syafiq malu. Itu kan cerita zaman tuk kaduk. Tapi sekarang Syafiq tak nakal dah. Syafiq jadi budak baik,” kata-kata yang keluar dari mulut lelaki lesung pipit tiriaun tu nak buat Humaira nak muntah hijau. Ceh baik kau tu  ada makna! Lama mereka di pangkin tu. Pelbagai cerita di cerita oleh Nek Som. Nek Som ni superb lah!
                                                                    *****
Keheningan malam yang indah. Tiupan angin menyamankan dirinya. Dia bersendirian di pangkin. Di temani dengan cahaya lampu kalimantang mencerahkan keadaan di halaman rumah itu. Humaira menghela nafas. Susuk tubuh Iskandar berdiri di hadapan pintu. Segera lelaki tu mengatur langkah ke arah Humaira.
  “Tak takut ke duduk sorang dekat sini,” ucap Iskandar sebaik saja mengambil tempat di pangkin.
  “Buat apa nak takut. Rumah nek depan tu je pun,” balas Humaira dengan selamba. Sebenarnya Humaira tidak berapa nak selesa duduk berdua-duaan di pangkin itu.
   “Kenapa semalam Is tak nak cakap dengan Maira lepas habis waktu rehat,” tanya Humaira. Iskandar terkejut dengan soalan Humaira. Takkan dia nak bagitau dekat Humaira yang dia jealous tengok Humaira bermesra dengan Darus. Benar semalam Iskandar mogok seketika selepas apa yang dilihatnya. Keramahan dan kemesraan itu membununh perasaan nya ketika itu.
  “Tak ada mood sikit semalam,” ringkas jawapan dari Iskandar.
  “Is tak ada mood ke atau Is nampak Maira dengan Darus dekat kantin semalam,”
   GULP! Iskandar menelan air liur. Tekaan dari Humaira menjerut lehernya ketika itu. Jawapan dia nak berikan kepada Humaira.
   “Apa yang Is nampak tu hanya lah ramah mesra antara seorang kawan. Is jangan lah salah faham,”
   “Is tak boleh lah. Maira kenal kan Darus tu macam mana. Semua awek dia nak tackle,” suara Iskandar mendatar sahaja. Humaira mengukir senyuman.
   “Dah Is lambat sangat,” duga Humaira. Berubah wajah Iskandar ketika itu.
   “Betul ke Is dah terlambat,” Iskandar meminta kepastiaan.
   “Maybe kot,” jawab Humaira lambat-lambat. Iskandar sudah menarik muka. Merajuk lah tu.
    “Is..” panggil Humaira. Tiada sahutan. Sepi.
    “Tak pa lah kalau Is merajuk. Tak nak lah kawan Is dah,”
    “Eleh.. tak nak kawan lah sangat kan. Kalau tak nak kawan. Kita kahwin nak!”
   Tersentap dada Humaira ketika itu. Ayat itu main-main ke betul-betul. Jantungnya kembali tidak normal. Adehsss, ni yang tak best. Iskandar tak payah lah buat muka handsome macam tu. Aku dah tak tahan ni.
     “Jangan nak main-main lah, Is,” Humaira menampar lembut bahu Iskandar. Tersengih-sengih Iskandar. Bilalah aku dapat tawan hati keras milik gadis ni. Monolog Iskandar di hatinya.
    “Is, tak main-main lah,” sempat Iskandar menciut hidung milik Humaira. Merah padam muka Humaira di saat itu. “Eh, dia dah blushing lah,”
   Iskandar sengaja menyakat Humaira. Humaira menarik muncung bibir merah bak delima itu.
   “Abang! Mama panggil masuk!
    Iskandar mengeluh panjang. Nak date pun tak senang.
    “Jom lah masuk,” ajak Humaira.  Iskandar sekadar menjongket bahu. Sampai bila lah nak berterusan macam ni. Tak apa Humaira, Is akan tunggu Humaira sampai bila-bila itu janji Is.

BERSAMBUNG..
NOTA KAKI: Terima kasih kerana sudi membaca novel ni. novel ni masih banyak lagi kekurangan. Sekiranya pembaca nampak kesalahan saya pada entry ini atau yang lain-lain. Sila tegur saya dengan segera. Saya perbetulkan kesilapan saya sedikit demi sedikit. Semoga terhibur dan terima kasih meluangkan masa anda sedikit :)


No comments:

Post a Comment

Dah habis baca. Harap semua terhibur dengan karya conteng itu
Satu komen daripada pembaca membuat saya tersenyum lebar. Terima kasih nanti aya update lagi :)