Kau , Aku Punya Bab 11


BAB 11
“Cikgu dah datang!” jerit Daniel selaku ketua kelas. Berterabur pelajar lain yang bergesa duduk ke tempat asal masing-masing. Guru matematik moden sudah dinanti oleh pelajar-pelajar. Langkah guru itu masuk ke kelas bersama-sama dengan seorang pelajar lelaki. Kemas berpakaian uniform sekolah.
  “Princess Humaira!” Diana mengoncang-goncangkan tubuh badan Humaira yang leka tidur di meja berbantal lengannya. Masih tiada respon di terima.
  “Five minute, please,” suara garau Humaira bersuara.
  “Wei bangun lah. Cikgu dah masuk lah,” tegas Diana menggerak tubuh kecil molek milik Humaira. Akhirnya Humaira angkur juga dia bangun. Humaira menutup mulutnya ternganga luas. Rasa mengantuk meskipun Humaira melelapkan matanya seketika  di dalam kelas. Itu habit baru Sera Humaira. Tidur di dalam kelas. Kalau bakal mak mentua aku tengok comfrim tak sempat cakap-cakap. Dia reject and blacklist.
   Humaira memisat-misatnya yang masih mengantuk. Sejenap Humaira terkebil-kebil Humaira memandang seseorang di hadapan. Sapa ek laki tu macam pernah jumpa je.
  “Okay kelas, tolong berikan tumpuan sebenar. Hari ini kita dapat pelajar baru di dalam kelas ni. Nama dia Mohd Kamil.” Suara Cikgu Faridah selaku guru kelas bergema. Kelas menjadi senyap seketika apabila guru itu bersuara. Tumpuan sepenuhnya di berikan kepada kehadiran pelajar baru.
   Tersentak Iskandar terus memandang ke hadapan kelas. Buku komik yang di pegang di letakkan dalam laci meja.
  ‘Apasal kau ke sini. Ini bukan sekolah kau, Kamil,’ bentak Iskandar di hatinya.
  “Assalamulaikum semua. Saya Mohd Kamil B Hamdan. Saya harap kamu semua dapat berikan tuju ajar pada saya,” ringkas ayat yang luncur di bibir lelaki tu. Darus hanya memerhati wajah Iskandar kian tegang.
  Terlopong seketika Humaira mendengar nama lelaki itu. Kamil, lelaki yang kacau aku masa dekat pantai dulu.
  “Bro, kau okay tak ni,” soal Darus sekilas memandang Iskandar. Iskandar hanya diam. Tiada jawapan di lontarkan.
  “Okay, Kamil. Kamu boleh duduk sementara waktu di sebelah Iskandar,” kata-kata Cikgu Faridah bagai menjerut tengkuknya. Iskandar makin tidak sedap hati dengan kehadiran lelaki ini di kelasnya. Kamil bergerak ke meja di maksudkan oleh guru. Bingkas Kamil duduk di atas kerusi itu.
   “Tak sangka pula. Boleh kelas sekali dengan kau dan Humaira aku,” Kamil memulakan percakapan setelah mendapatkan tempat di sebelah Iskandar. Wajah Iskandar berubah. Terserlah senyum sumbing pada lelaki itu.
   “Aku nak warning dengan kau. Jangan cuba-cuba dengan Humaira. Humaira tu hak aku sorang saja,” nada berbaur tegas menerpa ke gegendang telinga. Renungan tajam Kamil terarah Iskandar. Bingkas Iskandar meninggalkan tempatnya. Mencari meja lain yang kosong. Panas hatinya belum reda lagi.
                                                         *******
“Astaghfirullahalazim,” ucap Iskandar yang bingkas bangun dari pembaringan. Iskandar meraup wajahnya berkali-kali. Peluh memercik di dahinya walaupun pendinding hawa terpasang. Gelap dan tiada sebarang cahaya.
  “Mimpi rupanya,” kata Iskandar sedang mengeluh lega. “Kenapa aku boleh mimpi macam tu. Tak mungkin Kamil nak pindah ke sekolah tu. Dah setengah tahun sekarang.” Iskandar menghembus nafasnya. Iskandar terkapai-kapai mencari sesuatu di bawah bantal. Akhirnya dia mendapat telefon bimbit. Jam pun sudah mececah angka 6.30 pagi.
  Semalam Iskandar terlena keletihan selepas bermain bola keranjang dengan jirannya. Cepat-cepat Iskandar melompat dari katilnya menuju dan tualanya tersangkut kemas di capai sebelum masuk beredar ke kamar mandi.
                                                                ******
Good morning mama, papa” ucap Iskandar sambil mengucup pipi ibunda tercintanya. Tersarung di tubuhnya uniform sekolah. Tersenyum Datin Mahani melihat anak lelakinya kian membesar.
  “Mama dengan papa je abang. Adik ni,” usul Suhaila yang tidak puas hati. Suhaila  satu-satunya adiknya. Datuk Abd. Rahman yang leka membaca surat khabar memerhatikan anak gadisnya yang menyapu peanut butter pada roti bakar.
   “Morning juga adik Su,” kata Iskandar sedang menarik kerusi di meja makan. Suhaila tersenyum simpul.
   “Is, nak minum air apa?” soal Datin Mahani yang sedag menuang air kopi panas dalam cawan kaca milik papanya .
    “As usual. Hot chocolate,” Iskandar mencapai roti bakar di atas pinggir. Datuk Abd Rahman melipat surat khabar yang dibacanya tadi sebelum Datuk Abd Rahman menghirup kopi yang dituang oleh isterinya.
  “Papa, ada apa-apa ke nak cakap dengan Iskandar,” soal Iskandar melihat wajah papanya. Datuk Abd Rahman meletakkan kembali cawan ke pinggirnya.
 “Nanti lah papa bincang dengan Is. Masa tak sesuai,” Datin Mahani keluar dari dapur menghulurkan mug ke arah Iskandar. Iskandar menyambut mug tersebut.
  “Is, hari ini kamu drive ke?” tanya Datin Mahanu baru sahaja melabuhkan punggungnya. Suhaila sudah bangun keran selesai sarapan pagi.
  “Hmm.. Is drive je lah,” kata Iskandar sebelum meneguk air yang dibuat oleh mamanya. Suhaila sudah bersalaman dengan papa dan mamanya.
   “Abang, adik nak naik atas sekejap,” celah Suhaila sebelum mendaki tangga.
  “Cepat. Lambat abang tinggal,” balas Iskandar tersengih-sengih nakal. Sememangnya Suhaila bukan sekolah sekali dengannya. Sengaja Iskandar tidak sama sekolah dengan adiknya sebelum Iskandar mendafarkan dirinya di sekolahnya sekarang ni.
   Sebelum Iskandar mencapai beg galasnya. Dia menyalam kedua-dua ibubapa dengan penuh hormat.
   “Drive elok-elok,” pesan di titipkan kepada anak lelakinya. Iskandar mengangguk tanda memahami. Iskandar mula bergerak ke muka pintu. Beberapa minit kemudiam tubuh anak lelaki hilang di balik pintu.
                                                   ***********
Setelah selesai perhimpunan kecil di dataran. Pelajar-pelajar di minta bersurai ke kelas masing-masing. Diana dan Amira menarik-narik tangan Humaira. Humaira dah nak tercium tanah akibat kakinya tersangkut pada Amira. Pagi-pagi lagi dah buat kecoh dua orang perempuan ni.
   “Rileks lah wei. Yang korang heret aku macam kucing apahal lah,” bebel Humaira sudah tidak tahan diberi pagi-pagi tak seberapa istimewa.
   “Tak boleh,” serentak dua sahabat tu bersuara. Humaira makin pelik. Datang bulan ke apa budak dua orang ni. Setiba sahaja di kelas, berpasang-pasang mata melihat tiga gadis yang baru melangkah kaki memasuki ke dalam kelas mereka. Pandang dah macam nak telan aku pun ada. Humaira mengumam di hatinya.
   “Maira, tolong baca ayat dekat blackboard tu,” usul Diana yang menolak Humaira mendekati papan hitam di kelasnya. Terkedu. Kaku. Apa semua ni.
   “Tolong baca Princess Humaira,” kata Amira, tenang. Melihat kawannya sudah kaku di situ.
  Humaira menarik nafas panjang. “Dear Princess Humaira,  saya suka tengok awak, sebab awak ni comel sangat. Alis mata awak cantik dan suara awak memukau. Kadang-kadang tidur malam saya tak lena mengingatkan seorang gadis yang cukup sempurna di mata saya. Cinta itu hadir setiap saat. Cinta itu terasa dalam tindakan. Cinta itu terucap dalam senyuman. Yang saya hanya tahu saya cinta pada awak, Sera Humaira. Daripada Sang Pencinta,”
   Humaira mengeluh panjang. Bait-bait ayat tu luncur laju dari bibirnya. Sang pencinta. Siapa orang tu. Adakah kalangan orang-orang yang aku kenal. Tak sukanya. Tulisan menggunakan kapur putih tu di tenung. Tulisan sapa ni. Lantas Humaira mencapai pemadam. Eh, mana aku sampai nak padam. Daniel sudah tersengih-sengih. Nak nyakat aku lah tu kan.
  “Kau nak kerusi ke Maira,” usik Daniel. Tahu lah aku ni pendek. Tak suka. Humaira baling pemadam papan hilang ke arah Daniel. Mengenai dada lelaki tu. Humaira tercenggang. Ops! Terlebih sudah.
   “Padan muka, kau. Nak lagi ke?” Daniel mengambil pemadam papan hitam jatuh ke lantai. Humaira bergerak ke tempat duduk. Daniel memadam setiap baris ayat yang tertulis pada papan hitam tersebut. Humaira menoleh ke belakang. Tiada sesiapa. Iskandar mahupun Tarmizi. Mana yang lain ni.
   Huluran tangan seseorang bersama lolipop membuatkan Humaira melangutkan kepalanya. Tertembung dengan sepasang mata redup milik Iskandar. Cepat-cepat mengalih pandangnnya ke arah lain. Risau jantungnya jadi tak normal.
  “Nak tak lolipop ni,” soal Iskandar tersenyum melihat Humaira telah mengalihkan pandangnya. Sekali Iskandar menayang lolipop berbentuk ‘love’. Cute sangat.
  Pantas tangan Humaira lolipop dari Iskandar. “Thank you Mr. Iskandar,”
  “Thank you je,”
  Humaira mengangguk senyum besar Humaira seperti budak 3 tahun dapat lolipop. Begitu lah Humaira ketika tu. Tergelak kecil telatah Iskandar. Iskandar beredar ke tempat duduknya.
  Humaira menoleh belakang. “Kenapa bagi Maira lolipop?” Iskandar memandang raut wajah Humaira yang comel. Iskandar sekadar menghadiahkan senyuman khas untuk Humaira. “Lepas tu lolipop ni bentuk love pulak tu,”
  “Sebab Is sayang Maira,” sepantas kilat Iskandar memberikan jawapan. Terus Iskandar mencapai buku komik. Cover malu. Humaira leka bermain dengan lolipop.
  “Apa Is cakap tadi. Laju sangat lah lepas tu slow pulak,” komen Humaira sambil memerhati Darus dan Khalid sembang rancak.
  “Ayat tu mahal. Hanya sekali saja boleh dengar,” Humaira memuncungkan mulutnya dan menarik muka. Iskandar menjeling sekilas raut wajah gadis tu dah berubah kelat. “Makin comel lah dia muka macam tu. Macam Cartoon Donald Duck je,”
  “Tak nak kawan Is!”
                                                 ******************
Selepas sesi persekolahan tamat, Humaira di bawa balik pulang oleh Shahrul. Itu rutin terbaru Shahrul. Menjemput dan menghantarnya ke sekolah. Humaira mengambil kesempatan melelapkan matanya seketika di kamarnya. Humaira meliar matanya mencari kelibat orang penghuni di rumah itu. Sunyinya.
  Humairanya menjenguk kepalanya ke arah pintu rumah yang terbuka. Kelihatan ibu dan alongnya berborak rancak. Humaira keluar dari rumah tu dan memakai selipar. Humaira mengatur langkah ke arah taman kecil milik ibunya.
  “Eh, anak ibu dah bangun rupanya,” Puan Hasnah berkata sebaik Humaira mendapat along dan ibunya. Humaira hanya tersenyum terus Humaira memeluk tengkuk Shahrul.
  “Busuk lah along ni,” kata-kata Humaira sambil mengepit hidung di sambut kewata oleh Puan Hasnah.
  “Dah tahu busuk pergi peluk buat apa,” ujar Shahrul sambil membelai seekor arnab putih. Arnab? Mana along cilok arnab ni.
  “Comelnya. Mana along curi ni,” Humaira turut membelai arnab tu yang sedang memakan lobak merah.
   “Nampak sangat ke muka along yang bukan main handsome ni macam muka orang cilok-cilok,” balas Shahrul dengan tidak puas hati. Humaira duduk di atas kerusi kosong tu. “Ni kawan along suruh jaga kejap dia oustation,”
  Humaira mencapai teko air lalu di tuang ke dalam cawan.
    “Maira free tak hujung minggu ni,” soal Puan Hasnah  sebaik saja Humaira meletakkan kembali teko tu semula. Humaira memandang ibunya
   “Free je, kenapa ibu?”
   “Maira nak ikut Auntie Mahani balik kampung dia tak?”
   “Kampung Auntie Mahani? Dekat mana?” soal Humaira lagi
   “Termeloh je,”
   “Tak pe ke, nanti susahkan Auntie Mahani je,”
    “Tak lah, Auntie yang ajak kamu ikut dia,”
     “Okay je lah,” Humaira ikut je lah. Nanti kecil hati pulak. Mesti bestkan boleh bercuti dekat kampung. Hooray! Tak sabarnye nak tunggu hujung minggu ni.

BERSAMBUNG..
NOTA KAKI: Terima kasih kerana sudi membaca novel ni. novel ni masih banyak lagi kekurangan. Sekiranya pembaca nampak kesalahan saya pada entry ini atau yang lain-lain. Sila tegur saya dengan segera. Boleh saya perbetulkan kesilapan saya sedikit demi sedikit. Semoga terhibur dan terima kasih meluangkan masa anda sedikit di sini :)

10 comments:

  1. Kekurangan? mungkin typo. Tapi, tu normal. Anyway, sambung lagi! uhuhu. tunggu sampai pukul 12mlm sbb nk baca tau tak. ga

    ReplyDelete
  2. @Faqihah Husni yep, kekurangan dri segi typo. rase makin lama makin tak best je. hehe. sebab support novel ni :)

    ReplyDelete
  3. Dina tunggu epi yang seterusnya :) akak kalau dah siap jangan lupa post dekat BBB okeyh :) Dina tunggu akak punya FF yang seterusnya . Best akak punya FF rasa macam tak sabar nak tunggu sambungan dia .

    ReplyDelete
  4. @Irdina Izzati thanks kerana sudi baca citer ni. insyaallah nanti akak post kat BBB okay.

    ReplyDelete
  5. @aya dayana♥ APA? TAK BEST? BERANI HENGKOO KATA BEGITUU. *Acu bazooka.* haha

    ReplyDelete
  6. @Faqihah Husni hehe bukan tak best. makin hambar :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ORANG YANG TAK SUKA DITIPUNovember 25, 2012 at 4:36 PM

      MENGAKU JELAH YANG KAU PUNYA NOVEL NI TAK BEST NAK DOLAK-DALIH PULAK.

      Delete
    2. mmglah tak best sbb tu hntikan . thanks for komen dear

      Delete
  7. MEMANG TAK BEST LANGSUNG TAK PATUT KELUAR DI PASARAN.BOOOOOOOOOO.SIMPAN JELAH ENTRY SETERUSNYA BUAT PEKASAM.THUMBS DOWN.

    ReplyDelete
  8. wah , na g tmrloh ka ? best nye , kmpg sy kat situ gak . .k

    ReplyDelete

Dah habis baca. Harap semua terhibur dengan karya conteng itu
Satu komen daripada pembaca membuat saya tersenyum lebar. Terima kasih nanti aya update lagi :)