Kekasih Kontark Bab 11


BAB 11
MACAM mana dengan syarikat,”
          Shahzrul Nazrin memandang seraut wajah Dato’ Faiz yang duduk bertentang dengannya. Lelaki itu lebih  kurang sebaya dengan abahnya.
         “Alhamdulilah, buat masa sekarang memang tak ada apa-apa masalah lagi. Cuma sibuk sikit dengan projek baru dekat Johor Bharu,” Nazrin menjawab pertanyaan Dato’ Faiz. Dato’ Faiz mengangguk tanda mengerti.
         Kehadiran Lydia memasuki ke ruang pejabat itu menghentikan perbualan mereka seketika. Dia menatang dulang ke arah Dato’ Faiz dan Shahzrul Nazrin. Kedua-dua cawan berisikan teh panas itu di letakkan di atas meja kaca itu.
        “Jemput minum  Dato’ Faiz dan Encik Shah. Saya minta diri dulu,” pelawa Lydia selaku setiausaha Shahzrul Nazrin. Dato’ Faiz sekadar melakar senyuman sebelum Lydia meninggalkan mereka di ruang pejabat itu.  
       “Ummi cakap Pak Ngah baru balik daripada Shangai, betul ke?” soal Nazrin memulakan perbualan antara mereka semula.
         Dato’ Faiz mengangguk tanda mengiyakan. “Betullah tu. Pak Ngah baru aje balik. Ada kerja sikit dekat sana,”
        Nazrin sekadar mendiamkan diri mendengar jawapan daripada Pak Ngahnya. Kedatangan Dato’ Faiz ke syarikat itu hanya di maklumkan oleh setiausahanya, setengahnya sebelum Dato’ Faiz sampai ke syarikat itu.
       “Shah dah ada teman istimewa ke,”
         Nazrin hampir tercekik dengan soalan cepu emas Pak Ngah. Panggil Shah itu menjadi kebiasaan apabila Nazrin berada di dalam kaum kerabatnya dan termasuk seluruh warga syarikat itu. Cuma dalam keluarga dan teman zaman persekolahan memanggil dengan panggil Reen. 
        Dato’ Faiz tersenyum kecil melihat perubahan drastik di wajah anak sedaranya itu.
       “Mana adalah Pak Ngah. Sapalah Shah ni?” Jauh bunyi suaranya.
        Dato’ Faiz sudah ketawa melihat wajah Nazrin. Saling tak tumpah wajah abangnya, Kamal. Tambahan pula, dia tidak mempunyai anak lelaki. Kedua-dua permata hatinya adalah perempuan. Dia bersyukur itu yang zuriat yang di miliki oleh Dato’ Faiz.
       “Muka sikit punya handsome. Takkan ada girlfriend, Shah,” seloroh Dato’ Faiz. Dia mencapai cawan berisikan teh panas itu dihirupnya perlahan-lahan.
       “Mana adalah Pak Ngah. Orang tak bercintan-cintun dah,” Nazrin cuba mempertahankan apa yang dikatakanya.
       “Macam mana dengan Farah Laila,” ujar Dato’ Faiz.
         Nazrin mengingati seorang gadis bernama Farah Laila yang di sebutkan oleh Dato’ Faiz. Farah Laila merupakan anak bongsu Dato’ Faiz, dia sebaya dengannya. Lama dia tak jumpa gadis tu.
      “Shah dah lama tak jumpa dia lah. Entah dia ingat ke tak dekat Shah,” kata Nazrin jujur.
      “Dia selalu sebut pasal kamu dekat Pak Ngah,”
       “Betul ke, macam tak percaya aje,”
       Dedaun pintu bilik pejabat itu terbuka luas. Seorang gadis berpakaian sut kerja menerjah ke dalam bilik itu.
       “Panjang umur. Papa baru sebut nama Ella tadi,” kata-kata Dato’ Faiz menyambut kedatangan anak bongsunya secara mengejutkan. Farah Laila atau Ella bingkas mendekati dua lelaki itu. Secara automatik Ella mencium tangan Dato’ Faiz. Terkebil-kebil Nazrin melihat sepupunya makin cantik. 
        Ella yang mengenakan blouse berwarna merah jambu pudar dan berenda di bahagian dada blouse itu serta skirt paras lutut berwarna hitam. Rambutnya ikal mayang di lepaskan.
        “Papa dengan Shah kutuk-kutuk pasal Ella kan,” Ella sudah mengambil tempat di sisi papanya.
        “Ish papa mana ada kutuk-kutuk. Puji lagi adalah. Ella dari mana ni,” soal Dato’ Faiz kepada anaknya.
        “Daripada ofis. Tadi kakak cakap, papa datang sini. Tu yang Ella terjah ke sini,” ramah Ella bercakap. Sesekali melirik mata ke arah lelaki duduk bertentangan dengannya.
        “Lama tak jumpa Shah. Shah sihat,” tambah Ella lagi.
        Senyuman meniti di bibir Nazrin. “Sihat aje. Ella sekarang makin cantik. Tak sangka budak comot dulu dah jadi cantik macam ni,”
       Nada usik daripada Nazrin membuat Ella menunduk menahan malu.
       “Alah Shah pun apa kurangnya. Makin handsome, semesti girlfriend keliling pinggang ni,” duga Ella, Dato’ Faiz sekadar mendengar perbualan mereka berdua.
       “Kenapa Ella ingat Shah ni kasanova ke apa? Awek seorang pun tak ada,” balas  Nazrin bersahaja.
       Ella menarik sengih.
       “Manalah tu kan, pemain bola sepak dah jadi kasanova,” usik lagi Ella. Nazrin hanya mampu tarik sengih. “Apa kata kita lunch sama-sama nak tak, papa?”
       Cadangan Ella membuat Nazrin mengangkat keningnya. Dato’ Faiz sekadar mengangguk tanda setuju.

LANGKAH kakinya mengatur daripada sebuah klinik swasta. Munirah terpacak berdiri di kaki lima. Plastik berisikan ubat-ubatan di tenung. Ubat? Aku tak suka kau! Ubat gratrik di berikan oleh doktor. Mana tak grastrik kalau orang lain makan tengah hari pukul satu, yang kau, Moon pukul empat petang baru nak mencekik. Itu bukannya makan tengah hari dah.
        Kalau mama tercinta tahu, grastrik aku ni datang balik. Mesti kena berleter teruk. Munirah berdiri situ seperti patung cedana. Kakinya melangkah ke kedai runcit sebelah klinik terus. Tetiba teringat kawan-kawan semasa berada di zaman sekolah.
       ‘Apa khabar Salma dan Aryana agaknya,’ Tersenyum Munirah mengingati sahabat karibnya.
       Sudah genap lapan tahun berlalu sejak kali terkali menjejaki sekolahnya untuk mengambil keputusan SPM. Masing-masing dah besar. Semua ada kehidupan sendiri. Kalau yang masih belajar mesti tak habis mengadap buku sampai tak sudah. Boleh muntah hijau nak menghafal fakta dan teori. Mungkin juga sekarang, masing-masing  sudah mempunyai karier sendiri. Setahun  lepas, budak-budak batch sekolah aku dulu buat reunion. Ramai juga yang hadir. Ada yang sedang bercinta-cintun, ada yang bawa tunang dan ada juga yang sudah berkahwin.
      Munirah menggeleng sambil tersenyum lucu. Semasa perjumpaan tu, Salma memberitahu dia bawa dia bakal menamatkan zaman bujangnya. Itu cerita dua tahun selepas sekarang diaorang dah kahwin pun. Kalau Aryana pulak, dengar cerita dia bawa diri ke negara matahari terbit selepas Aryana telah berjaya mengambil anak angkat terus dia bawa anak itu bersamanya. Itulah impian Aryana dari sekolah lagi mengambil anak angkat. Bagi Aryana, anak angkat itu anugerah Allah.
      Teringat perbualannya Munirah dan Salma.
      “Aku dah nk kahwin!”
       Tangan kiri memegang telefon ke telinga. Tangan kirinya sedang memutarkan pen di atas meja. Mata Munirah bersinar-sinar mendengar perkhabaran yang bahagia  itu.
      “Tahniahlah ye. Dengan sapa?” Munirah menjuling mata ke dada siling biliknya. Tertanya-tanya juga siapa bakal suami kepada Salma.
       “Tekalah!” suara Salma berlonjak kegembiraan. Pada mulanya, ahli keluarga agak tidak setuju apabila Salma mengutarakan hasratnya tuk berkahwin pada usia yang muda.
         Munirah menyusap-usap dagunya. “Manalah aku tahu,”
        “Amirul!”
        Hah! Hampir terlepas telefon bimbit pegangnya. “What! Who!”
       “Amirul!” sekali lagi Salma menyebut nama yang serupa.
        “Amirul budak berlagak bagus dan poyo tu future husband kau, Salma,” Munirah separuh menjerit seolah-olah tidak percaya.
         “Tak payahlah kutuk-kutuk dia. Dia bakal suami akulah,” nada keras Salma bersuara. Munirah sudah tarik sengih. Kawan baik sendiri sudah mendirikan sebuah masjid dengan classmate sendiri. Macam tak percaya saja, Salma boleh tangkap cintan dengan mamat tu. Orang lain semua dah berpasang-pasangan, kau aje Munirah masih tak bertemu jodoh.

PAPA dengan Shah masuk dulu,” kata Ella yang terpinga-pinga melihat seseorang. Dato’ Faiz sekadar mengangguk.
       Nazrin membantuti Dato’ Faiz  melangkah ke dalam sebuah restoren. Ella menghayun langkah kaki ke arah seseorang di kenalinya. Ella menyentuh lembut bahu seorang gadis itu. Tersentak gadis itu dengan sentuhan di bahunya.
      “Ecah, kau buat apa dekat sini,” soal Ella. Munirah sudah tarik senyumannya.
      “Tak saja ronda dengan sini. Sebelum tu aku pergi klinik kejap,” Munirah membalas.
      “Gastrik lagilah tu kan,”
       Munirah tarik sengih lagi. Alah Ella ni kang membebel pulak.
       “Tulah, cuba makan tu biar teratur sikit. Aku ingat habis aje belajar perangai kau tu dah berubah. Hampeh sama aje,” Ella mula menarik muncungnya.
       “Yelah nanti aku makan ikut jadual ye, doktor,” sindir Munirah. Makin muncung mulut Ella apabila di panggil doktor. “Kau datang dengan sapa ni,”
         Munirah kehairanan, tetiba muncul Ella dekat sini. Jam di tangan di jerling sekilas sudah pukul satu setengah tengah hari. Waktu rehat tuk mereka bekerja.
         “Aku datang dengan papa aku dan sepupu aku. Jomlah kita lunch sekali. Baru happening,” pelawa Ella. Munirah sudah serba salah. Kedai buku dijaga oleh Mastura tuk sementara waktu. Puan Aida jarang datang ke kedai buku kalau tak penting. Kalau ada urusan penting baru Puan Aida akan buat lawatan mengejut.
        “Tak apalah. Nanti ajelah. Malulah,” Munirah menolak secara berhemah.
        “Aku tak perduli, aku nak kau makan sekali. Nanti gastrik kau datang balik susah pulak,” Ella sudah berkeras. Tangan Munirah sudah di tarik oleh Ella. Hampir tersungkur Munirah apabila tarik sebegitu. Munirah mengeluh kecil apabila di heret oleh Ella ke dalam restoren tersbut.
        Sesampai di meja itu, dari jauh tadi lagi Munirah sudah memandang orang dikenalinya, Dato’ Faiz.  Hati Munirah terasa berdebar. Kenapa kau ni Moon? Tetiba nervous semacam macam nak jumpa bakal suami aje.
        “Sorry late papa,” kata Ella sejurus sampai di meja itu. Dato’ Faiz sekadar mengukir senyuman.
        “Uncle sihat,” soal Munirah dengan ramah.
         Dato’ Faiz mengangguk dan mengukir senyuman. “Alhamdulilah sihat,”
         Ella menarik tangan Munirah. “Ini my lovely cousin, Shah. Ini Ecah. Ecah, ni Shah,”
         Lelaki yang bernama Shah itu mendongakkan sedikit kepalanya apabila Ella memperkenalkan seseorang. Munirah sedikit terkejut. Mamat mangkuk tingkat ni sepupu Ella.
         “Katik,” suara Nazrin sederhana perlahan terluah di mulutnya.
          “Apa Shah cakap tadi,” soal Ella kembali. Ella melabuh kan punggungnya di duduk mengadap muka Dato’ Faiz manakala Munirah duduk bertentangan di lelaki itu.
          “Shah cakap cantik,” kata lelaki itu dengan cover line. Munirah mencerlung tajam ke arah lelaki di hadapannya.
          ‘Kau dah kutuk-kutuk depan aku lepas tu nak cover line pulak kan,’ Hati Munirah berkata.
          Nazrin memandang Munirah lama-lama. Entah perasaannya bercampuk aduk.
          “Excuse me, nak ke ladies sekejap,” Ella bersuara. Beberapa saat kemudian telefon bimbit milik Dato’ Faiz berbunyi. Dato’ Faiz menepuk bahu anak buahnya sebelum menangkat panggilan di terimanya. Munirah terasa kekok di tinggalkan berdua dengan lelaki tidak di kenalinya. Mahu saja dia larikan diri daripada situ.
          ‘Mamat ni kenapa, pandang-pandang. Aku cungkil mata kau tuk baru tau. Nanti jadi macam Kassim Selamat,’ rungut Munirah hatinya.
          “Aku tak sangka kau kawan dengan Ella,” Lelaki itu mula berjinak-jinak untuk bersuara.
          “Hmmm..” hanya itu yang terkeluar dari celah kerongkongnya.
          “Aik kau dah tak reti cakap ke katik,” Lelaki itu senyum nipis. Munirah sudah panas membara.
         “Apa kau panggil aku tadi,”
         “Katik!”
         Kaki Munirah mencari-cari kaki lelaki di hadapannya itu. Akhirnya dia menjumpai. Lalu dipijak kasar sebab lelaki itu memakai kasut kulit.
        “Aauuuwww! Sakitlah katik!” Nazrin mengerang kesakitan. Sekali Munirah memijak lagi kaki lelaki itu. “Kau tahu tak sakit,”
        “Oh.. kau tahu sakit kau. Aku ni kau tak tahu ke. Sakit hati tau tak,” geram Munirah dengan sepupu Ella ni. Malang betul aku jumpa dia lagi tuk hari ni.
        “Habis kotor kasut aku tahu tak,” rungut lelaki itu.
        “Do I care,” kata Munirah dengan selamba. Munirah memeluk tubuh.
        Nazrin memandang gadis di hadapannya tidak puas hati.
        “Cuci kasut aku balik,” arah lelaki itu. Munirah buat tidak tahu.
        “Cuci lah sendiri. Aku bukan kuli kaulah, giler!”
        “Aku tak perduli. Aku nak kau cuci kan jugak,” suara lelaki itu keras.
        Munirah mendekatkan muka ke arah lelaki itu. Nazrin jadi tidak keruan. Wangi minyak itu dia rindu-rindui.
        “Aku bukan isteri kau dan aku jugak bukan kuli batak kau, okay,” ucap Munirah separuh berbisik. Sekali kaki Munirah mendarat di kasut berkilat milik Nazrin di sebelah kiri pula. Berkerut muka Nazrin menahan sakit apabila di pijak banyak kali.
       “Aku rasa memang malang sapa beristerikan kau tahu tak. Punyalah kasar,” kutuk Nazrin. Tajam mata Munirah memandang lelaki itu
      “Aku rasa lelaki itu beruntung tau tak ambil aku jadikan wife dia tau tak. Bukan setakat pandai jaga anak. Masak pun aku reti tau tak,” nada berlagak Munirah ketika itu. Nazrin mencebik.
      Anak mata Munirah terhenti di satu sudut. Sepasang pasangan sedang menikmati makanan tengah hari. Irfan! Memang benar itu dia. Dia dengan siapa itu. Mersa sangat dengan seorang perempuan.
     “Entah-entah dia date dengan future wife dia tak,”
      Terlintas perbualan Munirah dengan Haida beberapa hari lalu. Mungkin benar kata Haida, Irfan sudah punya pilihan hatinya sendiri. Nazrin sekadar memandang gadis di hadapannya. Diam tapi bukan lagi main celotoh tetiba diam.
      Nazrin mengikut toleh ke arah Munirah memandang itu.
      “Kau jealous ke,” soal Nazrin seraya mengetuk lamunannya.
      “Tak kuasa aku nak jealous,” dalih Munirah. Hatinya rasa sesak di ketika menyaksikan kemesraan mereka berdua.Ella datang menyusun langkah satu per satu mendekati mereka berdua.
       “Amboi, rancak berborak,” tegur Ella sedang melabuhkan punggungnya. Munirah hanya ukir senyuman begitu dengan lelaki di hadapan Munirah. “Papa mana,”
        Mata Ella merayap-rayap mencari susuk tubuh Dato’ Faiz. Nazrin menjawab. “ On call,”
       Ella mengangguk. Setelah sekian lama di meja, Nazrin memanggil pelayan untuk memesan makanan. Beberapa ketika Dato’ Faiz kembali ke meja mereka semula. Agak mereka berbual dengan pelbagai cerita di kongsikan. Lelaki dihadapan tenang lagi. Sifatnya membuatkan hatinya sedikit terusik. Leka berborak dengan mereka semua, tanpa dia sedari Irfan sudah tidak lagi berada di sudut itu. Mungkin dia pulang ke pejabatnya semula.
  
BERSAMBUNG... 

No comments:

Post a Comment

Dah habis baca. Harap semua terhibur dengan karya conteng itu
Satu komen daripada pembaca membuat saya tersenyum lebar. Terima kasih nanti aya update lagi :)