Kekasih Kontrak bab 16, 17


BAB 16
INTAN, tambahlah lagi. Banyak lagi lauk tu,” ujar Puan Nora kepada yang mengagahkan diri menghabiskan sisa nasi di pinggan. Shahzrul Nazrin ligat menyuapkan nasi ke mulut.
“Cukuplah Auntie, Intan dah kenyang ni,” jawab Intan bernada lembut sambil mengukir senyuman.
“Intan ni bukan kenyang pun tapi diet,” Ibu Intan, Puan Arissa yang memakai baju kaftan biru terang mencelah seketika. Tersipu malu Intan.
Tidak dinafikan masakkan Puan Nora sungguh sedap. Paling disukainya lauk Sambal Udang. Tadi Intan hanya ambil sedikit sahaja. Akibat terlampau kenyang. Kebetulan sebelum dia datang ke rumah itu, sebelum itu dia berjumpa dengan rakan lama dan sekali gus menemani kawannya makan.
Usai sahaja, makan malam mereka semua beredar daripada ruang makan ke ruang tamu. Gamat dengan gelak tawa rumah itu, terasa meriahnya. Pelbagai perkara yang dibincangkan. Kaki Shahzrul Nazrin melangkah ke ruang dapur. Melihat Intan sibuk membantu Mak Siah.
“You tu tetamu Intan. Asal pulak you ada dekat sini,” tegur Shahzrul Nazrin mencapai buah epal dalam bakul atas kabinet. Intan mengukirkan senyuman. Gadis itu memang murah dengan senyuman.
“Mak Siah dah larang dia tadi,tapi degil sangat,” celah Mak Siah yang sedang membancuh air untuk tetamu yang datang.
“Alah sikit aje pun,”
Shahzrul Nazrin menyandarkan tubuh pada kabinet hanya memerhati tingkah laku gadis itu. Lain daripada lain. Itu yang dapat Shahzrul Nazrin nyatakan. Semasa di sekolah lain, sewaktu di luar negera pun lain. Tapi melihat daripada luaran gadis itu banyak berubah.
Kenapa aku tidak pernah terpaut dengan gadis ni?
“Jom ke depan,” teguran Intan menghilangkan lamunan seketika. Intan menatang dulang tersebut dengan penuh berhati-hati dan berjalan ke ruang tamu. Shahzrul Nazrin mengekori Intan daripada belakang.
Kedua-dua pasangan suami isteri menyambut kehadiran Intan dan Shahzrul Nazrin dengan senyuman manis. Perlahan-lahan Intan meletakkan dulang itu ke atas meja. Enam biji gelas diatur lalu dituangkan air bandung.
“Jemputlah  minum. Intan cuma bawak saja. Mak Siah yang buatkan air ni,”
Intan berkata jujur. Gadis itu mengambil tempat di sisi Shahzrul Nazrin. Sementara lelaki itu sibuk dengan telefon pintarnya di tangan.
“Kami datang malam ni, nak sampaikan berita gembira sikit,” Puan Arissa mula bersuara. Melihat wajah ibu Arissa sedikit ceria. Puan Nora kelihatan tidak sabar-sabar ingin tahu berita gembira itu.
“Lagi dua minggu, Intan akan menjadi tunangan orang,” ucap Puan Arissa dengan lancar. Shahzrul Nazrin sedikit terkejut. Bukan sahaja dia tetapi kedua-dua ibu bapanya jugak.
“Sebelum, bakal tunang Intan ke luar negera. Kami nak tunangkan Intan dulu,” kata pulak bapa si Intan. Intan senyum manis.
“Tahniahlah! Nanti I datang majlis you ni,” kata Shahzrul Nazrin kepada Intan.
“Thanks. Doakan kebahagiaan kami tau. I hope you jumpa bakal isteri you nanti,” setiap butir lahir daripada Intan. Cuba untuk diproses  Shahzrul Nazrin lantas di senyum kelat.
*****
TERINGAT peristiwa semalam, puas Puan Nora membebel terhadap dirinya. Intan akan bertunang tidak lama lagi. Sungguh tidak di duga. Naik cair taik telinga Shahzrul Nazrin mendengar bebalan Puan Nora.
Jari jemari Shahzrul Nazrin mengetuk mejanya. Dia langsung tidak dapat fokus pada kerjanya. Matanya lurus memandang ke arah balik cermin lut sinar itu. Dia nampak Munirah Aishah tekun membuat kerja.
Hampir seminggu gadis itu menjadi setiausahanya. Rata-rata pekerja menyenanginya. Namun, dia langsung tidak perasaan tentang dirinya, Shahzrul Nazrin. Bahawa lelaki itu adalah merangkap kekasih kontraknya dulu.
Kalau gadis itu tahu apa yang bakal terjadi. Mungkin Munirah Aishah akan berhenti kerja ataupun pengsan. Mungkin. Shahzrul Nazrin mengosok-gosok dagunya. Jam pada pergelangan di jeling. Sudah pun masuk waktu tengah hari.
Rancak tangan itu menari di atas papan kekunci menaip kerja diberikan oleh Shahzrul Nazrin. Sesekali dia berhenti menaip akibat sengal-sengal pada bahagian bahu. Baru sahaja kerja semalam seminggu rasa macam mahu berhenti kerja.
Tiba-tiba tanganya berhenti menaip apabila Shahzrul Nazrin tengah berdiri sambil menyelup tanganya ke dalam saku slack. Munirah Aishah membiarkan lelaki itu di situ.
“Jom lunch!” ajak lelaki itu.
Mata Munirah Aishah masih tertumpu pada skrin komputer. Biar betul mamat ni ajak aku makan dengan dia?
“Tak apalah, En. Shah. Lagipun saya puasa hari ni,” Munirah Aishah berkata lembut. Khuwatir akan mengecilkan hati lelaki itu. Lelaki itu mengangguk.
“Kira puasa sunatlah ni. Bagus. Kalau macam tu saya gerak dululah,” kata-kata Munirah Aishah menarik nafas lega. Lemah semangat kalau dia keluar berdua dengan majikannya sendiri.
Kaki Shahzrul Nazrin mengundur ke belakang semula. Munirah Aishah kehairanan. Dah kenapa dengan dia ni?
“Lupa nak tanya, cikgu mana ajar awak sahur pukul sembilan pagi,” seperti ada batu yang menghembap kepala Munirah Aishah. Auh! Sumpah ayat dia menusuk kalbu.
Teringat tadi dia bancuh air coklat panas di pantry. Kan dah kantoi. Nak tipu pun tak ingat.
“Cepatlah saya tunggu dekat bawah. Nanti tak lunch, masuk angin pulak perut tu,”  ajakan itu bagaikan perintah buat Munirah Aishah. Malas-malasan dia bangun daripada kerusi itu. Akhirnya dia akur jua, apabila perutnya sudah buat bising dan minta diisi dengan segera.
***
NASI di dalam pinggan itu dikuis sana ke sini. Ayam rempah yang berada dalam pinggan itu tidak sesuku pun di jamah. Sikit demi di sikit di suap ke dalam mulut. Shahzrul Nazrin memerhati kelakuan setiausahanya.
“Kenapa kuis-kuis daripada tadi? Tak sedap ke,”
Laju Munirah Aishah menggeleng. Bukan tak sedap tapi tekaknya rasa pahit sikit. Tidak tahu kenapa. Nasi kukus itu langsung tidak menarik perhatian Munirah Aishah.
Konsentarsinya mahu mengunyah nasi agak terganggu dengan renungan oleh Shahzrul Nazrin yang asyik merenung dari tadi. Alahai mamat ni kenapa? Teringin jadi Kassim Selamat ke tengah hari macam ni.
Shahzrul Nazrin melihat raut wajah gadis itu. Sangat cantik. Dia tidak sangka, dia berjumpa lagi dengan gadis itu selepas zaman persekolahan. Ayu sangat tambah lagi dia memakai selendang berwarna merah jambu yang sangat sesuai dengan Munirah Aishah.
Dulu dikenali Munirah Aishah sebagai seorang gadis agak kasar. Marah sana sini, tapi sekarang lain sedikit berbanding dahulu. Dia agak senang dengan kehadiran Munirah Aishah secara mendadak.
“Dah puas ke x-ray muka saya En. Shah,” soal Munirah Aishah melihat tubuh lelaki itu kaku.
Shahzrul Nazrin ralit sehingga tidak menyedari tingkahnya diperhati. Aduh! Dia perasan ke?
Munirah Aishah tergelak kecil dengan telatah Shahzrul Nazrin. Tiba-tiba ada rindu bertamu di hati Munirah Aishah. Teringat zaman persekolahannya. Rindu betul pada mereka semua.
Munirah Aishah menolak pinggan ke depan lalu di capainya gelas berisi air sirap laici.
“Tak habis pun nasi ni,”
“Dah kenyanglah,”
“Membazirlah. Ayam ni banyak lagi,”
Munirah Aishah sekadar diam. Dia benar tidak lalu makan.
“Kalau macam tu saya habiskan ayam ni,” Shahzrul Nazrin mengambil ayam tersisa itu dari pinggan Munirah Aishah. Reaksi Munirah Aishah sangat terkejut. Laki itu sanggup makan bekas aku? Kenapa dengan mamat ni? Putus fius ke apa?
“Tapi En. Shah…”
Kata-kata Munirah Aishah terputus apabila lelaki itu sudah memasukkan isi ayam ke dalam mulutnya. Munirah Aishah sudah tidak berdaya untuk berkata apa-apa lagi.
***
SEMALAMAN Munirah Aishah terpaksa berselubung di bawah selimut. Selepas sahaja pulang daripada pejabat dia di serang demam secara tiba-tiba. Tiba-tiba sahaja muntah bila makan nasi sewaktu makan malam.
Nasib baik demamnya tidaklah teruk sangat. Menjelang sahaja Subuh, badannya agak segar. Tiada lagi rasa loya ataupun pening-pening. Akhirnya, dia mengambil keputusan untuk pergi bekerja seperti biasa.
Tapi mamanya, Puan Aida menyuruh mengambil cuti hari tapi dia mengatakan dirinya sudah sihat. Lagipun dia baru sahaja bekerja, masakkan mahu mengambil cuti.
Pintu diketuk daripada luar. Tiada sahutan diterima. Munirah Aishah makin pelik. Untuk kali kedua dia mengetuk pintu itu. Masih tiada sahutan. Dengan itu, dia memulas tombol pintu itu dan membukanya. Cawan berisi air Teh O panas di bawa perlahan.
Munirah Aishah tersenyum. Dia mengerakkan kaki melangkah ke arah meja majikan. Lelaki itu sedang  terlentok tidur dengan kepalanya di meja kerja  dan beralaskan lengannya.
“Tadi suruh aku buat air, dia pulak yang tidur,”  monolog Munirah Aishah sendiri.
Cawan itu diletakkan di atas meja Shahzrul Nazrin. Munirah Aishah benar-benar serba salah. Dia menarik nafas panjang sebelum dia mengambil keputusan untuk mengejut lelaki itu. Dia tekad untuk mengejut lelaki itu.
“En. Shah…En.Shah bangunlah,” Munirah Aishah mengejut suara nada lembut.
Masih tiada reaksi dibalas oleh Shahzrul Nazrin. Melihat daripada wajah lelaki itu ditilik seperti tidak bermaya. Aduh! Bos aku ni pengsan ke apa? Tadi suruh aku buat air. Ini tidur pulak.
Munirah Aishah cuba mengejutnya lagi. “En. Shah bangunlah. Saya dah buat air ni,”
Shahzrul Nazrin sedikit tersentak. Matanya dicelik sedikit.  “Hurmmm…tinggalkan aje dekat situ,” Lelaki itu cuba memejamkan matanya kembali.
“En. Shah tak sihat ke?”
Sepi. Tiada jawapan diterima.
“Kalau macam saya keluar dulu,” Munirah Aishah meninggalkan bosnya sendirian.
Shahzrul Nazrin mengerakkan tubuh badan agak lenguh. Perlahan-lahan dia membuka mata. Dia masih berada di pejabatnya. Gelap segenap ruang bilik kecil itu. Dia meliat secara tidak langsung merenggangkan otot pada tubuhnya dan mengerang kecil.
Dia memandang cawan berisikan air Teh O. Dia baru teringat, dia ada meminta setiausahanya membancuhkan air itu. Tapi sudah sejuk. Dia terpandang sebungkus plastik kecil. Yang pasti itu bukan miliknya. Di capainya lalu mengeluarkan isi dalamnya.
Dua bungkus roti, sebotol air mineral dan sepapan ubat panadol diterima olehnya. Di situ terdapat satu kertas kecil lantas di ambil.
Saya tahu En. Shah demam. So tu ada sepapan ubat dan roti. Saya tak tahu nak beli apa. Risau saya bila En. Shah langsung tak keluar daripada bilik dan tak bangun, jadi saya belikan ubat tu. Hope get well soon,” – Ecah!
Senyuman terlakar dibibirnya. Sejujurnya di demam entah kenapa. Mungkin cuaca sekarang berubah membuatkan dirinya tidak selesa. Tapi bila baca nota kecil ni buatkan dia hilang rasa demam. Alahai! Kau dah macam orang cinta Reen oit!

Bab 17

MUNIRAH AISHAH menutup fail yang terakhir yang disemaknya untuk kali ketiga. Dia tersenyum puas terlampau banyak kesalahan perlu diperlu diperbaiki. Nanti sebelum pulang, dia terpaksa menghantar fail itu semula di meja bosnya.Dia meneguk air milo dibuatnya tadi. Kemudian telefon bimbitnya berbunyi. Dia mengerling ke skrin telefon bimbitnya yang berada di atas meja. Tertera nama Irfan.
“Assalamualaikum,"
"Waalaikumussalam," kedengaran suara Irfan agak ceria. Jarang sekali di mendengar suara Irfan sebegitu biarpun hanya mengucapkan salam.
“Moon, free tak malam ni,” suara dicorong talian itu bertanya.
Munirah Aishah mengingati sesuatu sebelum dia membalas soalan Irfan. “Moon, free aje malam ni. Kenapa abang?”
“Okay kalau macam tu, nanti malam abang ambil Moon okay?”
Munirah Aishah menjadi kehairanan. Berkerut dahinya. “Nak pergi mana,”
“Adalah. Nanti Moon tahu juga!”
“Ifa ikut tak?” soal Munirah Aishah.
“Tak,” tegas suara lelaki itu. “Nanti Moon pakai cantik-cantik tau. Pukul 8 abang datang ambil.
Munirah Aishah makin pelik dengan telatah Irfan. Pakai cantik-cantik. Ayat itu melantun-lantun dalam fikirannya. Jarang Irfan buat permintaan sebegitu. Tambah lagi, Ifa pun dia tak bawa! Mengomel Munirah sendirian.
“Yelah, nanti Moon pakai cantik-cantik macam abang nak kan tu,” ucap Munirah Aishah dengan tersenyum.
****
PERBUALAN ringkas itu, di dengar oleh Shahzrul Nazrin secara tidak sengaja. Niatnya tidak mahu mengambil pusing tentang perkara itu. Tapi, hatinya memaksanya untuk mengintip dan mendengar keseluruhan perbualan tersebut. Hajatnya mahu pantry terbantut apabila dia mendengar perbualan itu.
“Abang…” monolog sendirian.
Siapa laki tu? Apa hubungan dia dengan Moon. Dan siapa Ifa yang disebutkan oleh Moon? Hatinya benar-benar mendesak ingin tahu siapa mereka berdua. Apa mungkin Moon dah berkahwin. Tak mungkinlah.
Shahzrul Nazrin cuba menyedapkan hatinya. Dirinya sudah tidak keruan tatkala itu. Mahu saja dia menyerbu ke Munirah Aishah dan menanyakan segala-segala. Tapi kalau perkara itu terjadi, apakah reaksi Munirah Aishah.
Pasti perempuan tu mengamuk tak pasal. Tiba-tiba tanya soalan macam tu. Shahzrul Nazrin berdialog dalam hatinya. Shahzrul Nazrin kembali ke meja kerjanya. Di duduk dan dagu ditongkatkan.
Tiba-tiba pintu terbuka. Tubuh Munirah Aishah tercegat. “Maaf, lupa nak ketuk pintu,”
“Masuk ajelah,” arah lelaki itu. Shahzrul Nazrin cuba berlagak seperti biasa. Seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku.
Munirah Aishah mengatur langkah ke arah bosnya. Di tangannya ada tiga buah fail dibawa masuk bersama.
“Saya dah semak semua fail ni,” Munirah Aishah menghulurkan ketiga-tiga itu kepada Shahzrul Nazrin. Lelaki itu menyambut perlahan. “Kalau tak ada apa-apa saya minta diri dulu,”
Shahzrul Nazrin mengangguk tanda mengiyakan pertanyaan Munirah Aishah. Gadis yang memakai baju kurung moden berwarna hitam itu mula bergerak meninggalkan bilik itu.
“Ecah!”
Segera Munirah Aishah mengalih ke belakang semula apabila dipanggil. Gadis itu memerhati raut wajah bosnya seperti ingin mengatakan sesuatu. Dia menantikan lelaki itu berkata.
“Forget it. Tak penting pun,”
“Okay,”
Bayangan gadis itu hilang daripada pandangan Shahzrul Nazrin. Lelaki itu keluh berat. Rambutnya dilurut kasar. Dia menyandarkan badan pada kerusi itu. Matanya dipejam rapat. Bayangan wajah Munirah Aishah sewaktu di sekolah terlakar.
“Apalah kau susah sangat nak tanya? Cuma tanya dia dah kahwin ke belum,” monolog sendirian. “Tapi kalau aku tanya macam tu, mesti dia kata aku ni buta sebab tak resume dia hari tu,”
Shahzrul mengeluh panjang.
*******
PINTU bilik bosnya di tolak kasar. Geram. Itu dapat digambarkan ketika itu. Dia bagaikan diperbodohkan selama bertugas disitu. Shahzrul Nazrin terkejut dengan tindakkan setiausahanya. Lelaki itu yang sedang mengikat tali leher.
Perbuatan Shahzrul Nazrin terhenti apabila melihat raut wajah comel itu telah bertukar menjadi singa yang sedang lapar. Munirah Aishah memberanikan dirinya berdiri di hadapan lelaki itu. Ternyata lelaki itu lebih tinggi daripadanya. Patut dia panggil aku katik!
“Puan Nora ajar kau menipu ke En. Shahzrul Nazrin b. Mohd Kamal!” ujar Munirah Aishah sedikit geram sambil di cekak pinggang. Tak sangka diperdaya begitu saja. Geram dengan lelaki itu.
Shahzrul Nazrin pamer riak terkejut sedikit seraya itu dia lebarkan senyuman ikhlas. “Oh dah tahu ke. Tolong ikatkan aku tie ni, Moon,”
Gadis itu merenung tajam ke arah lelaki itu. Langsung tak berasa bersalah. Kutlah nak minta maaf ke. Tapi langsung tak ada. “Tak kuasa aku nak ikatkan. Ikatlah sendiri. Dahlah tipu aku,”
Tubuh gadis itu bergerak ke sofa yang berada dalam ruang bilik tersebut. Terasa sebal dengan sikap lelaki itu. Dia sungguh tidak menyangka, dia berjumpa kembali dengan lelaki itu bukan setakat kawan zaman persekolahan. Tapi juga sebagai bosnya! Argh! Macam mana boleh jadi macam ni.
Shahzrul Nazrin mengukir senyuman. Suka dia melihat gadis itu marah-marah. Kakinya melangkah ke sofa Munirah Aishah duduki. Dia mengambil tempat di berhadapan dengan Munirah Aishah. Dia duduk di atas meja kopi biar bertentangan dengan gadis itu.
Munirah Aishah memeluk tubuh. Wajahnya ketat dan sebuah jelingan dihadiahkan kepada Shahzrul Nazrin.
“Kau buat muka macam tu. Lagi comel suka aku tengok!” sakat Shahzrul Nazrin. Tali leher bercorak jalur dibiarkan tidak berikat. “Bukan aku nak tipu kau. Kau tu tak pernah tanya sapa nama penuh aku. Kalau kau tanya tak jadi masalah pun,”
“Manalah aku nak tahu dah terang tang tang dekat pintu Shahzrul Kamal. Tak akan aku tanya pulak,” Sengaja Munirah Aishah menekankan kuat perkataan Shahzrul Kamal. Gadis itu kembali menarik muncungnya. Mahu saja dia sembelih lelaki itu. Tertipu dan kena tipu.
“Lain kali kena tanya juga. Faham wahai Munirah Aishah,”
“Kira kau memang tahulah aku ni Moon?”
Lelaki itu mengeleng laju. “Tak pun. Masa aku temuduga kau tulah aku tahu,”
“Dan sebab tu kau ambil aku bekerja dekat sini,” teka Munirah Aishah.
“Tak jugak. Kalau kau bukan Munirah Aishah sekali pun. Aku tetap ambil kau sebagai pekerja aku. Macam kau boleh tahu semua ni,”
“Kak Aulia cerita tadi dan dia sebut nama penuh kau. Itu sebabnya aku tahu. Kalau tak dengar tadi. Sampai aku dah khawin nanti pun aku tak tahu,” Munirah Aishah mendengus kasar.
Shahzrul Nazrin mengangguk dua kali. “Korang cerita ke mengutuk pasal aku,”
Munirah Aishah pandang sekilas. Aduh! Nak jawab apa ni. Sebenarnya, lebih banyak keburukan daripada kebaikan. Baru dia tahu selamanya, Shahzrul Nazrin bukanlah mesra alam dengan staf di pejabat itu. Tahu hanya marah dan marah itu puncanya selalu kehilangan setiausaha.
“Taklah. Kitaorang cerita perkara baik-baik aje,”
“Okay aku percaya kau,”
“Aku rasa macam nak resignlah,” ucap Munirah Aishah serius.
Hampir jatuh rahang Shahzrul Nazrin seketika. “Kau jangan nak buat kerja gila okay. Aku ada secretary lain dah,”
“Yelah, kau dahlah tipu aku. Ingat aku nak kerja dengan kau ke,” sengaja Munirah Aishah mengapi-apikan lelaki itu.
“Aku tak peduli. Kau tetap tak boleh berhenti kerja. Kalau berhenti kerja jugak! Tahulah apa aku nak buat dengan kau,” perucapan itu berbaur ugutan. Munirah Aishah menjeling tajam. Dia ingat aku takut sangat ugutan dia tu.
“Buat ajelah ingat aku takut ke,”
“Kira kau betul-betul tak kesahlah ni. Okay kalau berhenti kerja dekat sini. Aku akan hantar rombongan meminang dekat kau!”
Gadis merenung tajam ke pada lelaki itu. Ledakan ketawa pecah di ruang bilik itu. Munirah Aishah terdiam seketika. Alah dia mesti gurau punyalah. Kata hati Munirah Aishah.
“Dahlah malas aku nak layan kau,” Munirah Aishah angkut punggung dari sofa. Lelaki itu berhenti gelak. Melihat wajah gadis itu serius. Dia marah dekat aku ke? Soal di hatinya.
“Moon!” namanya diseru lalu dipaling kea rah lelaki itu.
“Apa!” Garang!
“Ikatkan tie untuk aku?” pinta lelaki itu sekali lagi.
“Pakai sendiri! Aku bukan wife kau lah!”
Shahzrul Nazrin menjongket bahu dan membelit-belit tali leher tersebut. Sungguh dia dilanda bahagia sekarang! Terasa dunia ini dia yang punya!

BERSAMBUNG...

11 comments:

  1. smbung cepat cepat tau... panjang panjag sikit :D

    ReplyDelete
  2. Panjang sikit . Kalau bnyk idea bleh je pandai

    ReplyDelete
  3. kak aya cepat lah sambung, tak sabar nak baca

    ReplyDelete
  4. kunjungan gan , bagi-bagi motivasi
    semoga menjadi semangat .. :)
    Ingatlah selalu bahwa tekad Anda untuk sukses lebih penting daripada yang lainnya.

    ReplyDelete
  5. cepat la sambung walaupun saya baru join blog nie....

    ReplyDelete
  6. dah habis dah ke?
    lama tak update..

    sabar.. kalau x bkn pengunjung, kemanalah blog kita :)

    ReplyDelete

Dah habis baca. Harap semua terhibur dengan karya conteng itu
Satu komen daripada pembaca membuat saya tersenyum lebar. Terima kasih nanti aya update lagi :)