Cerpen: Takdir

NOTA KAKI: Salam Jumaat. Diharap cerpen dapat diterima ramai oleh pembaca. Terima kasih readers.


“Kekadang kita harus terima Qada' dan Qadar dariNya”

LANGIT semakin cerah biarpun matahari belum kelihatan. Sesekali, tiupan angin menyimbah kesejukan sehingga ke tulangnya. Minda masih merewang. Dia menyusuri gigi air di pantai. Terasa deru angin menampar lembut pipinya.
            Di tangan kanannya, kasut tumit tinggi berwarna hitam dijinjingnya. Tubuh itu baluti oleh sepasang baju kurung moden berwarna krim. Rambut panjangnya itu, pada mula  disanggul kemas tetapi waktu itu rambut itu sudah pun bercerai dengan pengepit.
            Seraut wajah mulus milik gadis itu sembab. Dek kerana air mata yang berjurai sejak daripada semalam. Anak mata gadis itu memilau sekitar pandai tersebut. Beberapa pasang pasangan, berjalan menyusuri di kawasan tersebut. Mesra. Ada senyuman singgah pada bibir itu.
Dia pasti, ini adalah dugaan buatnya. Langkahnya terhenti. Dia memandang  pantai yang senantisa bergelora. Terbentang luas tiada penghujungnya.
Dia terjatuh melutut. Kasut dipegangnya, tercampak ke tepi. Mengingat tentang hari semalam. Hati benar-benar sakit. Dia meramas-ramas butiran pasir memutih.
Fikirannya dihambat kenangan semalam.

PERGERAKKAN tangannya lincah melukis pemandangan Kota Londan menerusi sekeping gambar dicetak. Terhasillah separuh lukisan itu diatas kertas bersaiz A3.
            Minatnya, pada seni lukis tidak dinafikan lagi. Setiap sudut di bilik kecil itu, tersusun bingkai gambar dilukisnya hasil titik peluhnya. Jika dia kebosanan, di atas kertas putih itu menjadi hobinya.
            Pintu bilik kecil itu ditolak kasar. Terkejutnya ketika itu, dia mengalih pandangannya ke arah pintu. Wanita lingkungan mencecah 40-an itu mendekati Aifa.Dia tidak faham tentang pandangan itu.
             “Kenapa mak cik pandang Aifa macam tu?” soal Aifa nada cemas.
            Aifa memandang sepasang baju kurung moden berwarna krim ditangan Puan Dahliah. Di dalam hati, Aifa memuji kecantikan baju tersebut.
            “Nah! Ambil ni, malam karang aku nak kau pakai. Nanti mak andam datang,” Kasar. Hulur sepasang baju tersebut ke arah Aifa. Dia agak terkejut dengan kata-kata Puan Dahlia.
            Aifa bingkas berdiri mendengar kenyataan Puan Dahlia katakan itu tidak masuk akal. Dia kebinggungan.
            “Apa ni mak cik. Tiba-tiba mak andam datang pulak.” Suara Aifa sedikit kasar.
            Puan Dahlia merupakan mak tirinya setelah berkahwin dengan ayahnya sepuluh tahun lepas. Tetapi kini ayahnya sudah mengadap Ilahi akibat barah hati pada tahap peringkat ke-empat.
            Baju kurung moden itu dicampak kepada Aifa.
“Aku nak kau pakai baju tu. Lepas Isyak tok kadi datang. Kau jangan nak buat hal pulak.” Kata-kata Puan Dahlia berbaur amaran.
Aifa terduduk dan tika itu air mata mula berjurai mengalir. Sepasang baju kurung moden itu dicampak ke dinding. Perasaan benci mula meluap-luap di dadanya.
“Ayah, ibu. Tolong Aifa. Jangan bagi Aifa derita lagi.”

DENGAN HANYA solekan nipis, wajah milik Aifa tampak manis dengan layangan rona-rona lembut. Pipi gebu dilayangkan dengan nuansa merah samar menghasilkan senyuman manis menghiasi wajah mulus.
            Mak andam yang dipanggil Rozana sekadar mengikut kehendak si pengatin. Sayu wajah Aifa  tika itu. Hatinya mula memberontak  tidak mahu perkahwinan diteruskan.
            Dia tidak mahu memikirkan siapa bakal suaminya. Tetapi fikirannya kini dikuasai untuk menamatkan perkahwinan yang dirancang oleh Puan Dahlia. Suri mendekati tubuhnya yang berada di birai katil.
            “Senyum sikit nak. Tak baik macam ni.” Tegur Suri yang telah berkhidmat menjadi pembantu rumahnya. Dia dan Suri baik seperti ibu dan anak.
            “Aifa tak nak, Mak Suri.”
            Suri mengambil tempat di sisi. Jari jemari milik Aifa diramas oleh Suri.
            “Sabar nak. Mak Suri tahu, Aifa tak suka. Tapi kalau ni dikatakan jodoh, terimalah sayang.”
            Kata-kata Suri cuba diproses. Fikirannya kini sarat ingin membatalkan perkahwinan tersebut.
            “Mak Suri, tolong Aifa.”
            Wajah sayu milik Aifa direnung. “Apa dia.”
            “Aifa nak lari. Aifa tak nak kahwin. Diaorang buat akad nikah tu, ruang tamu mana satu.”
            Suri tidak bereaksi apa-apa. Nafasnya ditarik dalam. “Diaorang buat sebelah sana.”
            Di hati Aifa mengucapkan kata syukur. Jika keluarga membuat akad nikah ruang tamu sebelah sana. Dia mungkin boleh memboloskan diri. Aifa segara bangun mengambil telefon bimbitnya dan barang menjadi keperluan lalu dimasukkan ke dalam beg tangannya.
            Sebelum Aifa meninggalkan bilik itu, dia mencium tangan Suri sekali gus berterima kasih kepada wanita itu. Penuh berhati-hati Aifa menuruni tangga tatkala itu dia terdengar suara Puan Dahlia sedang bersembang dengan rakan-rakannya.
            Tubuhnya menyelinap ke ruang dapur untuk meloloskan diri melalui pintu bahagian belakang. Akhirnya, dia telah berjaya melarikan diri lalu dia berlari ke tempat perhentian bas. Tak lama selepas itu, sebuah teksi berhenti dan bawa dia berlalu pergi.
            Terima kasih! Ya Allah.
MAMA!
            Tersentak apabila terasa lehernya dirangkul kemas. Aifa mengesat air mata pada hujung jarinya. Kepalanya sikit bergerak melihat siapa gerangan yang memeluk leher. Seorang kanak-kanak perempuan dalam lingkungan empat tahun.
            “Adik, salah orang. Mana mama adik?”
            Rangkulan pada leher Aifa dilepas perlahan. Ditatap wajah comel kanak-kanak tersebut, rambutnya ditocang satu.Sesekali matanya meliar sekitar kawasan pantai itu.
            “Marissa.”
            Satu suara menerjah ke cuping telinganya. Pantas kanak-kanak itu mendapatkan lelaki yang berpakaian kemaja berwarna putih dipadan dengan tali leher berwarna biru pekat berjalur. Kemudian Aifa turut mengalih pandangan kepada empunya suara.
            “Maafkan saya, cik. Kalau dia menganggu cik.”
            Pandangan mata mereka bertembung. Masing-masing mulut terkunci. Lidah menjadi kelu.
            “Aifa...”

TAK SANGKA pulak kita boleh jumpa,”
            Pertemuan Aifa dan Fatah disangka oleh mereka berdua. Aifa membuang pandang pada laut terbendang luas. Sesekali senyum dilakar melihat perilaku anak kepada Fatah sedang bermain pantai.
            Fatah mengangguk setuju mendengar kata-kata gadis disebelah itu. Matanya menjeling pada tubuh gadis itu. Lelaki itu kehairanan dengan baju kurung yang tersarung pada gadis itu.
            “Awak ni macam pengantin lari aje.”
            Ekor mata Aifa melirik kepada lelaki itu. “
            “Memang pun. Pengatin lari.”
            Kening Fatah terangkat. Biar betul minah ni. Boleh tahan jugak. “Kenapa?”
            “Kena kahwin paksa. Ini bukan zaman purba nak kahwin-kahwin paksa. Saya ni ada hati dab perasaan tahu.” Aifa membela nasib dirinya. Dia tidak mahu terikat dengan perkahwinan bodoh itu. “Mana isteri awak tak nampak pun,”
            Fatah tersenyum sinis. “Isteri? Kahwin pun tak pernah. Celah mana datangnya isteri.”
            Rahang Aifa seakan mahu jatuh. Tak kahwin tapi ada anak. Itu pelik bin ajaib.
            “Marissa itu bukan anak saya pun. Dia anak sedara saya. Mak dia sampaikan amanah anak untuk saya jagakan Marissa. Mak dia meninggal masa lahirkan dia kecik dulu. Bekas suami dia, merengkuk dalam penjara dekat Capetown sebab jadi keldai dadah.”
            Aifa terangguk-angguk mendengar cerita itu.. Terselit perasaan simpati kepada kanak-kanak itu. Kecil lagi sudah menerima dugaan hebat. Aifa menghembus nafas kasar. Selama dia mengenali lelaki itu tidak banyak dia tahu tentang latar belakang lelaki tersebut. Berat mulut dia mengetehuai perihal keluarga Fatah.
            Marissa berlari ke arah Fatah lalu kanak-kanak itu duduk di pangkuan lelaki. Di dalam diri Fatah terdapat nilai kebapaan. Mungkin sebab itu, mak kepada Marissa mengamanah lelaki itu menjaga anaknya.
            “Papa! Mama boleh ikut kita balik tak?” tutur anak kecil itu dengan jujur.
            “Mana boleh. Ini bukan mama Marissa.”
            Marissa menghentak-hentak kakinya pada pasir pantai. Marissa bangun lalu berdiri dihadap Aifa. “Mama, ikut Marissa balik tau.”
            Aifa memandang ke wajah lelaki itu. Dia tak tahu apa ingin dikatakan. Dibiarkan sahaja soalan Marissa melayang-layang tanpa dijawab.
            “Lepas ni awak pergi mana. Balik ke?” soal Falah.
            Aifa menggeleng laju. Dia tiada arah tujuan. Dia tak sanggup untuk pulang ke rumah banglo itu. Banglo itu bagai nerekanya. Sikap Puan Dahlia melayan tak ubah seperti kucing kurap. Diherdik, dimaki itu adalah makanannya setiap hari.
            “Saya sendiri tak tahu nak pergi mana.” Perlahan suara Aifa berkata.
            “Awak ada booking bilik ke?”
            Sekali lagi Aifa menggeleng.
            “Awak ikut saya. Balik KL.”

PERJALANAN ke Kuala Lumpur mengambil masa dua tiga jam. Kereta milik Fatah memasuki ke perkarangan rumah banglo. Debaran didada hebat bergetar. Kaki milik Aifa agak lenguh apabila dia terpaksa memangku Marissa tidur.
            Fatah membuka pintu kereta tempat duduk sebelah pemandu. Lalu di cempung Marissa ingin dibawah masuk ke rumah banglo itu. Perlahan-lahan dia bangun. Kakinya terasa kebas.
            Aifa mengekori Fatah telah memboloskan diri memasuki rumah itu. Perasaan segan dan malu telah timbul. Fatah meletakkan Marissa di sofa, mungkin Marissa kepenatan.
            “Awal kamu balik Fatah.”
            Teguran Mak Tijah mengejutkan Fatah, lelaki itu buka butang baju pada bahagian atas lalu lengan baju kemaja disinsing ke siku.
            “Kerja Fatah habis awal tu yang balik. Kesian pulak dekat Marissa.” Fatah melangkah ke muka pintu lalu di tarik tangan Aifa. Terkejut Aifa dengan perbuatan Fatah. Dia sedikit tidak berpuas hati dengan lelaki itu.
            Jelas di wajah Mak Tijah terkejut dengan kehadirannya seorang gadis di rumah banglo itu. Wanita itu menilik wajah Aifa.
            “Aifa kenalkan. Ni Mak Tijah, pembantu rumah dan dijaga Marissa bila saya pergi kerja. Mak Tijah, ni Aifa. Kawan Fatah, dia tinggal sini buat sementara waktu.”
            Fatah cepat-cepat memperkenalkan Aifa, dia tidak mahu Mak Tijah memikirkan yang bukan-bukan tambahan lagi baju kurung moden itu masih lagi tersarung pada tubuh Aifa.
            Aifa menyalami wanita itu sebagai tunjuk hormat.
            “Tak apalah, Mak Tijah sediakan bilik untuk kamu ye.” Kata Mak Tijah sebelum wanita bergerak naik ke tingkat atas.
            “Kalau kau nak apa-apa, cakaplah dekat Mak Tijah. Buatlah macam rumah sendiri.” Fatah meninggalkan kata-kata itu sebelum dia berlalu naik atas sambil mencempung Marissa ke bilik.
            Tinggalnya sendirian di ruang tamu rumah banglo itu.

SUDAH SEMINGGU Aifa tinggal di rumah banglo tersebut. Dia masih lagi kekok tinggal di situ biarpun Mak Tijah tinggal sebumbung. Kaki dihayun ke dapur melihat Mak Tijah sedang menggoreng ayam.
            Aifa memaniskan senyuman. Pada mulanya, dia agak kekok mengenali wanita separuh abad itu. Lama-kelamaan, dia nampak diri Mak Tijah seperti Mak Suri. Keringat dia akan wanita itu sentiasa membantunya susah dan senang. 
            Tangan Aifa lincah bergerak mencapai sudip pada Mak Tijah. Wanita itu membiarkan sahaja apabila tugas menggoreng ayam ditelah bertukar ganti. Mak Tijah memerhati perwatakkan gadis itu jauh berbeza dengan perempuan yang dibawa pulang oleh Fatah. Kali ini tampak perbezaannya.
            “Aifa, dah lama ke kenal Fatah.” Mak Tijah sengaja mengorek rahsia daripada gadis itu. Gadis itu banyak diam daripada bercakap.Ayam yang digoreng sudah pun masak lalu diletakkan atas pinggan.
            “Aifa,kenal dia masa zaman universiti lagi. Lepas aje habis belajar, kitaorang lost contact. Tak sangka pulak kitaorang jumpa balik.” Cerita Aifa sambil memotong bawang untuk dimasak ikan bilis goreng.
            “Kamu dengan dia sebelum ni ada apa-apa istimewa ke?” Sekali lagi Mak Tijah memancing minat Aifa untukk bercerita lebih lanjut. Aifa memandang wajah Mak Tijah kemudian diukir senyuman.
            “Kitaorang pernah luahkan isi hati masing-masing. Tapi sebab arwah ayah tak suka kitaorang berkawan. Sebenarnya, arwah ayah kena hasut dengan mak tiri Aifa supaya benci Fatah.”  Tanpa segan silu, dia menceritakan perkara sebenar.
            Aifa bergerak ke sinki lalu membasuh ikan bilis, lada dan bawang sebelum di masak. Dia mencapai kuali lantas diletakkan atas dapur dan dimasukan minyak.
            Mak Tijah mengangguk mengerti. “Ini bukanlah kali pertama, Fatah bawak balik perempuan. Sebelum ini pun pernah juga, tapi biasalah perempuan kota lain sikit. Diaorang tak berapa suka dengan Marissa tu.Yelah Marissa tu manja sikit. Tapi depan Fatah, diaorang Marissa layan baik aje, kalau belakang tak tahulah apa Mak Tijah nak cakap. Semuanya berlakon. Plastik.”
            Aifa hanya senyum mendengar kata-kata Mak Tijah.
            “Tapi Mak Tijah nampak yang Aifa ni betul-betul sayangkan Marissa. Kamu jaga, kamu ajar kalau dia buat yang salah. Ada sifat keibuaan di dalam diri Aifa tu.”
            Aifa mentafsir bait-bait bicara oleh Mak Tijah. Maksudnya itu mendalam.

KOPI PANAS dibawa penuh berhati-hati oleh Mak Tijah. Wanita itu menyarungkan selipar lalu bergerak ke halaman rumah tersebut melihat daripada jauh majikannya sedang khusyuk mengguna Ipad.
            “Ni airnya.” Mak Tijah meletakkan cawan berisi air kopi itu.
            “Terima kasih. Kenapa berdiri? Duduklah teman Fatah. Bosan duduk sorang-sorang.” Wanita itu mengangguk lantas dilabuhkan punggung berhadapan dengan Fatah.
            “Marissa dah tidur ke, Mak Tijah.” Sambung Fatah lagi.
            “Sudah. Aifa tidurkan dia tadi.”
            Fatah mencapai cawan berisikan air kopi itu diteguk perlahan.
            “Kalau Mak Tijah cakap sikit boleh.”
            Fatah angguk. Ipadnya diletakkan di atas meja untuk memberi peluang Mak Tijah berkata sesuatu. “Cakap ajelah. Apa dia.”
            “Dah dua bulan Aifa tinggal dekat sini. Mak Tijah tengok Marissa tu suka, gembira. Mak Tijah tumpang bahagia tengok dia ceria macam tu. Tapi Fatah kena tahu bukan muhrim tak boleh tinggal sebumbung. Risau nanti timbul fitnah. Mak Tijah cuma cakap aje.”
            Kata-kata Mak Tijah segera dicerna dalam mindanya. Ada betulnya juga kata-kata Mak Tijah. Dia mengukir senyuman untuk wanita itu.
            “Nanti Fatah fikirkan.”

AKU TERIMA NIKAHNYA Puteri Aifa binti Khalid...”
            Kini sudah secara rasmi Aifa menjadi isteri sah kepada Fatah. Lafaz akad pagi tadi masih lagi sayup-sayup kedengaran di cuping telinganya. Tiada pelamin indah menghiasi ruang tamu. Tiada tetamu meraihkan kedua-dua mempelamai. Hanya keluarga Fatah sahaja yang memeriahkan majlis pernikahan mereka.
            Fatah memberi cadangan untuk mengadakan akad nikah terlebih dahulu. Bukan dia tidak mampu untuk mengadakan majlis resepsi, tetapi dia memilih untuk bernikah terlebih dahulu. Aifa sekadar mengiyakan sahaja permintaan daripada Fatah. Tambahan pula penerimaan keluarga pihak Fatah itu menyenangkan hatinya. Aifa memanjat kesyukuran kepada Yang Maha Esa.
            “Ibu harap Aifa bolehlah jaga makan minum pakai Si Fatah tu. Hidup dia dekat banglo tu, Mak Tijah yang uruskan semua.” Tutur lembut Puan Farida. Wanita kepada tiga orang anak itu menyambut kedatangan ahli baru dengan hati yang terbuka.
Aifa mengukir senyuman dengar kata-kata Puan Farida. Biarpun anak sulung telah pergi menghadap Ilahi tetapi Marissa telah menggantikan mamanya disamping keluarga itu.
            “Insya Allah ibu. Aifa nak ucapkan terima kasih sebab penerimaan Aifa dalam keluarga ni.”
            “Lepas ni ibu ada bisnes partnerlah.” Celah Farah yang datang dari arah dapur sambil menatang berisi air Sunquick. Farah merupakan kakak kembar kepada Fatah. Dia sendiri tidak tahu tentang kewujudan kembar Fatah. Mereka adalah kembar seiras tapi perwatakkan Farah seperti Puan Farida yang ramah dan senyum tak lekang dibibir.
            Tuan Jaafar menyertai tiga anak-beranak itu sedang leka berborak. Lelaki separuh abad itu mengambil tempat di sisi anak sulungnya. Farah menuangkan air ke dalam gelas lalu dihulur kepada ayahnya.
            “Ayah nak ajak Aifa kerja dekat syarikat tu. Ada satu lagi kekosongan di sana. Kamu nak?”
Aifa seperti pucuk dicita ulam mendatang apabila mendengar pelawaan bapa mertua untuk bekerja di syarikat swasta itu, sedang diakan baru sahaja bernikah dengan anak bujang Tuan Jaafar.
“Eh, mana boleh bang. Ida baru nak ajak Aifa tolong-tolong Ida dekat butik tu.” Cantas Puan Farida setelah mendengar permintaan suaminya untuk tempatkan Aifa di syarikatnya.
Aifa tersenyum melihat gelagat pasangan suami isteri. Puan Farida mempunyai sebuah butik pengantin. Busana pengantin pada hari pernikahan ditaja oleh Puan Farida.
“Ayah, Fatah kan dah kerja situ. Takkan nak angkut bini dia sekali dalam satu department pulak. Carilah orang lain, ayah ni pun.” Kata Farah. Tuan Jaafar sekadar mendengar kata-kata anak perempuan.
“Ibu, ayah. Terima kasih bagi tawaran kerja tu. Aifa gembira sangat. Tapi Aifa kena tanya Fatah dulu.” Aifa membuka mulut. Dia tidak mahu membelakangkan suaminya sebelum dia membuat keputusan.

TOMBOL pintu dipulas, Aifa melangkah masuk ke bilik Fatah. Dia ternampak sebatang tubuh suaminya sedang leka bermain Ipad di katil. Aifa mendekati diri kepada suaminya. Dia melabuhkan di birai katil.
            “Abang nak minum apa-apa tak. Aifa buatkan.”
            “Abang tak dahaga pun.” Anak mata milik Fatah masih memumpukan pada skrin Ipad. Aifa mengalih tubuhnya sedikit supaya tidak bertentangan dengan suaminya. Perasaan malu itu masih lagi berbekas dihati.
            “Abang nak Puteri Aifa.” Suara romantis menyapa gegendang telinga Aifa. Berderau darahnya mendengar kata-kata Fatah. Fatah sudah pun tersengih-sengih nakal. Segara lengan tangan Fatah menjadi mangsa cubitan Aifa.
            “Auwww! Sakitlah sayang. Cuba lemah lembut sikit. Tahu nak jadi ketam aje.”
            Aduan Fatah tidak diendahkan. “Sapa suruh gatal sangat? Aifa minta maafkan kalau sakitkan abang. Abang maafkan Aifa ye.”
            Kepala Fatah sudah melontok pada bahu Aifa. Aifa membiarkan sahaja perbuatan suaminya.
            “Abang...”
            “Ermmm...”
            “Esok abang teman Aifa balik rumah Aifa. Aifa nak jumpa mak tiri Aifa. Dah lama Aifa tinggal rumah tu.”
            Kepala Fatah diangkat semula. “Boleh tapi ada syarat.”
            “Apa dia.”
            Rambut panjang mengurai terlepas daripada pengepitnya. Terkejut Aifa dengan tindakan suaminya.
            “Abang suka tengok rambut Aifa lepas ni macam ni. Cantik sangat.” Ucap Fatah penuh romantis. Muka Aifa disimbah perasaan malu.
            “Abang bahagia Aifa jadi isteri abang.” Fatah memeluk erat pinggang Aifa. Pipi isteri dikucup lembut.
            “Aifa pun bahagia. Kalau ini takdir Allah. Aifa sayang abang sehingga hujung nyawa.” Aifa membalas pelukan Fatah dan dia merebahkan kepalanya pada bidang dada lelaki itu.
            Di harap perkahwinan ini kekal sehingga ke Jannah. Dia berharap kasih sayang suaminya tidak berbelah bahagi. Biarpun dulu mereka terpisah dek halangan arwah ayahnya. Tetapi kini telah bergelar isteri buat sang lelaki dicintainya.

KERETA milik Fatah berhenti dihadapan sebuah rumah banglo tiga tingkat itu. Pintu pagar berhitam kerawang berwarna emas antik setinggi dua belas kaki itu tertutup rapat. Suami isteri itu keluar daripada perut kereta.
            “Macam tak ada orang aje, yang.” Kata Fatah dipandang isterinya.
            Aifa turut kehairanan, kebiasaanya pada awal pagi begitu. Mak Suri dan mak tirinya akan berada dihalaman rumah untuk melawat pokok-pokok kesayangan mereka. Tetapi hari itu, tiada siapa di halaman.
            Langkah kaki Aifa membawa dirinya ke tepi pagar lalu ditekan loceng. Hampir dua tiga kali, dia menekan loceng tersebut. Tetapi keadaan rumah banglo itu sunyi sepi.
            “Jomlah, sayang. Tak ada oranglah tu. Lain kali kita datang lagi.” Ujar Fatah mengajak isterinya pulang.
Aifa mengangguk tanda setuju. Tiba-tiba kedengaran pintu pagar automatik rumah banglo itu terbuka. Segara Aifa mengalih tubuh, Fatah turut meniru perbuatan isterinya. Seorang wanita separuh keluar berlari mendapat pasangan tersebut.
Aifa turut berlari lalu memeluk wanita itu. Menitis airnya menahan kerinduan pada wanita.
“Kamu pergi mana Aifa. Lama betul kamu bawa diri.” Kata Mak Suri sudah tersedan sedu.
“Aifa minta maaf tinggal Mak Suri macam tu aje.” Fatah masih tiada berdiri di sisi isterinya.
“Sapa ni, Aifa.” Soal Mak Suri penuh tanda tanya.
Aifa mengukir senyuman. “Ni suami Aifa. Nama dia Fatah. Mak Suri ingat tak? Aifa pernah bawa dia datang sini.”
Mak Suri cuba mengingat wajah lelaki tersebut. Terlintas peristiwa majikannya menghalau lelaki itu ketika memberitahu tentang kedatangannya untuk memperisterikan Aifa.
“Ya Allah. Mak Suri ingat. Tak perasaan tadi. Jomlah masuk.”

BERAT kakinya melangkah menyusuri lorong yang akan membawa dia bertemu dengan seseorang,biarpun pernah dicaci, diherdik tapi perasaan sayang pernah tumpah pada wanita itu.
            Tidak pernah dibayangkan seumur hidupnya akan sampai ke situ untuk menziarahi ahli keluarganya. Langkahnya diatur tanpa memperdulikan seorang pesakit yang menghuni di pusat pemulihan orang kurang siuman yang sedang terpekik terlolong menyanyikan lagu Tragedi Oktober dendangan Awie.
            “Apa yang Mak Suri nak cakapkan ni, kamu berdua janganlah terkejut. Dan Aifa tak perlulah salahkan diri sendiri.”
Mak Suri menatang dulung berisikan air anggur. Aifa meringankan tulang membantu Mak Suri menuangkan air tersebut. Mak Suri mengambil tempat bertentang sepasang tersebut.
“Puan Dahlia dihantar ke pusat pemulihan orang kurang siuman.”
Hampir terputus nafasnya tatkala mendengar berita disampai oleh Mak Suri. Aifa seakan tidak percaya mendengar kata-kata Mak Suri. Kotak fikiran Aifa sudah melayang-layang keringat seraut wajah Puan Dahlia.Fatah melihat wajah isterinya sudah pun kaget.
“Puan Dahlia jadi macam tu selepas kamu larikan diri dulu. Semua orang caci dia. Maki dia. Semua orang pulaukan dia. Turut mendapat tempias adalah syarikatnya. Seminggu Puan Dahlia mengalami demam berterusan. Pak Mail dengan Mak Suri ulang-alik dia ke hospital untuk dapatkan rawatan. Tapi perubahan berlaku apabila, Mak Suri nampak cakap sorang-sorang dekat halaman rumahnya. Suatu hari tu, Mak Suri nampak dia masuk dapur, Mak Suri nampak dia main-main dengan pisau. Terus Mak Suri bagitahu Pak Mail untuk telefon polis dan Puan Dahlia ditempatkan di Hospital Bahagia.”
Cerita Mak Suri singgah difikirannya. Tak sangka dulunya, Puan Dahlia seorang wanita berkrisma dan berkerjaya. Tetapi kini dia sudah menjadi salah sorang warga pusat pemulihan di situ.
Aifa mengesat air mata yang bertakung lalu mengalir ke luruh pipinya. Dari jauh dia melihat Puan Dahlia sedang berdiri di sebuah bangku bersama beberapa orang rakan mental sedang bernyanyi riang.
Fatah mendekati isterinya lantas di peluk bahu Aifa. Sehingga ke hari itu, Aifa masih menyalahkan dirinya sendiri.
“Abang kalau Aifa tak lari. Mesti tak jadi macam ni.” Tersekat-sekat suaranya ketika itu.
“Shhh... abang tak nak Aifa terus menerus menyalahkan diri Aifa. Ini semuanya takdir. Tak elok cakap macam tu.”
Rumah banglo tiga tingkat itu telah dikosongkan sejak seminggu lagi. Tiada penghuni di mahligai itu. Mak Suri dan Pak Mail iaitu suaminya sudah pulang ke kampung. Biarpun rumah itu telah meninggalkan seribu satu kenangan tapi dia perlu lepaskan jua. Tiada apa lagi yang tinggal hanya secebis kenangan akan terus tersemat dijiwanya.

“SHADAQALLAHUL ADZIM.”
            Aifa baru sahaja selesai membaca Al-Qur'an. Mushaf Al-Qur'an itu ditandai dengan reben berwarna merah hati kemudian ditutup lalu dikucup dan dicium Al-Qur'an sebanyak tiga kali. Aifa meletakkan semula Al-Qur'an tersebut ke tempat asalnya supaya selamat.
            Sejadah yang terbentang itu dicapai dan telekung dipakai itu dilipat lalu di sidaikan telukung bersama-sama dengan sejadah. Jarum jam pada dinding sudah pun berganjak ke pukul sebelas malam.
            Kini hanya telah berunsur tenang. Fikirannya agak runsing memikirkan Puan Dahlia di sana. Awal-awal lagi Marissa sudah ditidurkan oleh Fatah. Semenjak kebelakang ini, Marissa sedikit manja dengan suaminya.
            Suis lampu bilik solat itu dipadamkan lalu dia bergerak keluar dan memasuki biliknya dan Fatah. Aifa memanjat katil lantas itu dia melipat kaki duduk bersebelahan suaminya. Fatah yang sedang khusyuk membaca buku bertajuk Kembara Hamba Mencari Cahaya hasil penulis Hilal Asyraf.
            Fatah menyedari kewujudan isterinya lalu ditutup buku tersebut kemudian letakkan di atas meja kecil sebelah katil.
            “Abang dah fikir masak-masak.”
            Fatah memecah kesunyian antara mereka. Dahi Aifa berkerut. Fikir masak-masak? Nak masak apa malam-malam ni. Hati Aifa bersuara.
            “Aifa tak faham, Encik Fatah terangkan.”
            Fatah tersenyum. Batang hidung Aifa diciutnya.Nakal.
            “Kan hari tu, Aifa ada cakap tawaran ayah bagi dekat syarikat tu. Abang setuju Aifa kerja dekat situ.”
            Riak keceriaan jelas terpancar di wajah isterinya. Aifa sudah tidak sabar untuk bekerja.
            “Tapi ada syaratnya.” Sambung Fatah lagi.
            Aifa mengeluh halus. Tak habis-habis dengan syaratlah laki aku ni.
            “Aifa kena tunggu Marissa umur tujuh tahun dulu. Baru Aifa boleh kerja.Tapi Aifa hanya boleh kerja sampai lunch break sahaja. Lepas tu, Aifa kena jaga Marissa dekat rumah.”
            Aifa membulatkan matanya. Tunggu Marissa tujuh tahun. Dia mengira menggunakan jarinya. Lepas tu kerja sekerat hari.
            “Tapi gaji abang bagi full. Boleh?”
            “Tunggu Marissa tujuh tahun dan kerja sekerat hari.” Aifa mengulangkan semula kata-kata suaminya.
            Fatah angguk dua kali.
            “Mana ada orang kerja sekerat harilah abang ni. Tak feel langsung kerja macam tu.” Nada suara Aifa seperti merajuk.
            “Abang buat macam supaya Marissa tu tak terabai. Abang tak naklah jadi macam tu.”
            Isterinya menangguk perlahan. “Ye... uwekk.”
            Bergegas Aifa menuju ke bilik air, pintu bilik air ditutup rapat. Dia memuntahkan hampir semua yang dijamahnya semasa makan malam tadi. Tekaknya masih lagi terasa loya. Sesekali lagi Aifa muntah. Dua tiga hari dia merasakan diri kurang sihat. Sesekali muntah tetapi tidak dikhabar suaminya.
            Di luar bilik air, Fatah sudah terjerit-jerit dipinta Aifa membuka pintu bilik air. Lelaki itu amat risaukan isterinya di dalam. Di ketuk beberapa kali pintu bilik tersebut masih tidak dibuka. Beberapa minit kemudian, pintu bilik dibuka.
            “Apa abang ni. Tak senang betul Aifa dalam bilik air. Kalau roboh pintu tu macam mana.” Aifa memarahi suaminya.
            “Macam mana abang nak duduk senang leka. Abang panggil langsung tak sahut. Risau tau.”
            Aifa menghulur sesuatu kepada suaminya. Teragak-agak Fatah mengambil daripada tangan isterinya. Bukan ke ni urine pregnancy test? Hati lelaki berbisik. Matanya terpandang dua garisan berwarna merah. Fatah dihambat perasaan kehairanan.
            “Sayang mengandung ke?”
Ada gugup pada patah perkataan yang luncur dibibir lelaki itu. Seraya itu, Aifa mengangguk laju, dia terus memeluk tubuh suaminya. Masing-masing tenggelam dalam tangisan kegembiraan.
Aifa bersyukur dia bakal menerima permata hati tidak lama lagi. Maka lengkaplah sebuah keluarga yang sempurna apabila wujudnya benih yang kandungnya kini. Kegembiraan jelas bersinar diwajah suaminya. Berulang kali lelaki mengucapkan kalimat syukur ke hadrat Ilahi Alhamdulillah segala puji hanya bagi Maha Pencipta, Allah s.w.t. Dengan izinNya dia akan menjadi seorang  bapa, bayi yang kandungkan oleh isterinya.
Firman Allah SWT "Dan (ingat lah juga, tatkala Tuhan memberikan pernyataan : sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Ku tambah nikmat Ku kepadamu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmatKu), maka sesungguhnya azabKu sangat pedih" Surah Ibrahim : Ayat 7)”                                                                       
     #TAMAT#

7 comments:

  1. Best Sgttttt....!

    ReplyDelete
  2. Best..tpi stu jer sy nk ckp mhon jngn trasa..penulisan akak 2 agk kucar-kacir skit..btw sy akn mnntikn pnulisan cerpen yg lbih mnarik lgi dripada akak..thank..krna cerpen akak sy dpt isi msa lpang sy dngn mmbca..

    ReplyDelete
  3. Best..tpi stu jer sy nk ckp mhon jngn trasa..penulisan akak 2 agk kucar-kacir skit..btw sy akn mnntikn pnulisan cerpen yg lbih mnarik lgi dripada akak..thank..krna cerpen akak sy dpt isi msa lpang sy dngn mmbca..

    ReplyDelete
  4. Nice story ...but....ad a few kesalahan tatabahasa bg imbuhan kata ....apapun terus perbaiki dan berkarya....

    ReplyDelete
  5. Bukan so sawit tp its so sweet...yg bestnya khidupan cinta saya mcm dlm cerpen ni...

    ReplyDelete

Dah habis baca. Harap semua terhibur dengan karya conteng itu
Satu komen daripada pembaca membuat saya tersenyum lebar. Terima kasih nanti aya update lagi :)